Tarinan opetus: yhteistyö
Opettaja: Ilman koulun antamia taitoja lasten sisäinen lyhty ei pääse loistamaan. Ilman opiskelua lasten taitojen kirjo on kuin avaamaton väripaletti. Ilman harjoitusta heidän elämänsä on kuin Titanic, joka…. Te saatatte kuvitella, että pelkkä lahjakkuus riittää, mutta ei se riitä. Jokainen timantti on ensin hiottava ja vasta sitten sen loisto häikäisee katsojan.
1. a) Onko elokuvassa jokin opetus? Kertokaa parilla lauseella, mikä mielestänne on tarinan opetus.
b) Mitä opettaja ajattelee oppilaidensa tulevaisuudesta?
Opettaja neuvoo Patea muistuttamalla, työnteon merkityksestä ja vastuun ottamisesta unelmien ja tulevaisuuden rakennusaineena: “Elämässä ei ole oikoteitä. Ylämäki on aina kiivettävä itse. Opettaja: Kuulehan nyt. Ei se kuuluisuus tee ketään oikeasti onnelliseksi. Pate: Kyllä tekee. Kaikki tykkää ja huomaa, jos on kuuluisa. Opettaja: Se vain näyttää siltä. Pate… Sinulla on paljon hyviä ystäviä, jotka tykkäävät sinusta. Paljon. Jos sinä nyt jäät luokallesi, teidän tienne eroavat väkisinkin. Muut siirtyvät yläkoulun puolelle ja sinä jäät tänne. Siksi minä kiellänkin sinua nyt enempää haihattelemasta ja määrään, että sinun on nyt unohdettava tuo rokkihomma ja keskityttävä käymään koulua ennen kuin käy huonosti. Onko selvä!” (Elokuvan käsikirjoitus)
Keksikää lisää vuorosanoja keskusteluun! Lukekaa tai esittäkää omia vuoropuheluita opettajan ja Paten välillä.
2. a) Ella ja kaverit tukevat ja auttavat Patea vaikeuksissa. He elävät pitkään siinä luulossa, että tie tähtiin avutuu myös heille yhdessä Paten kanssa. Välillä Pate kuitenkin hylkää ystävänsä ja valitsee itselleen oman tähtielämän. Muistelkaa, miten lasten ystävyys tulee esille elokuvassa. Miksi Pate hylkää välillä ystävänsä ja oman bändinsä?
Manageri houkuttelee Patea hylkäämään bändinsä: “Joskus unelmat vaativat uhrauksia. Täytyy olla valmis jättämään jotain taakseen, jotta voi löytää jotain uutta. Sinun kaverisi ymmärtävät varmaan, että tämä on sinun unelmasi, ei heidän. Minä lupaan, että me järjestämme heille sitten oikein mukavat paikat konserttiin. Se on reilua, eikö vaan?”
b) Millaisia ovat hyvät ystävät? Tehkää yhteinen luettelo hyvän ystävän ominaisuuksista.
3. Ella kehuu usein luokkakavereitaan ja muistelee, että opettajakin on aina sanonut, että pitää olla kannustava ja että kaikki ovat hyviä jossain. Jakautukaa 4-5 hengen ryhmiin. Kaikki ryhmän jäsenet saavat oman paperin, johon kirjoitetaan oma nimi ja 1-2 sellaista asiaa itsestä, missä on hyvä. Paperi annetaan ryhmässä seuraavalle, joka katsoo, kenen nimi paperissa on ja kirjoittaa hänestä 2-3 hyvää ominaisuutta. Lopuksi paperi palautuu omistajalleen, joka saa näin runsaasti kehuja itsestään.