keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

1. Mikä merkitys Goyan taiteella ja teoksilla on elokuvassa ja miten niitä käytetään osana elokuvan kuvakerrontaa?

(Goya tunnetaan kantaaottavana taiteilijana, joka oli merkittävässä asemassa kuninkaallisena muotokuvamaalarina. Poliittisilla töillään, kuten 
katolista kirkkoa kritisoivilla Los Caprichosetsauksilla, hän sai suututettua inkvisition. Tämä puoli on myös elokuvassa keskeisessä asemassa alkaen avauskohtauksesta, jossa inkvisitio ruotii Goyan rienaavia kuvia.Goyan maalauksia käytetään runsaasti oleellisena osana elokuvan kuvastoa, erityisesti lopputekstien aikana kuvakavalkadissa joka vyöryttää Goyan aaveet katsojan silmille intensiivisenä kuvavirtana. 
 
Goyan taiteen suoran esittelyn lisäksi hänen kuviinsa viitataan kuvakerronnassa, jossa aiheita lainataan suoraan Goyalta. Esimerkiksi inkvisition 
kuulusteluja kuvaaviin kohtauksiin on lainattu kuvia Goyan kirkontoimintaa kritisoivista puupiirroksista. Myös Goyan rokokoohenkisistä maalauksista tuttu värimaailma on vaikuttanut elokuvan väri- ja valoskaalaan. Tietyllä tavalla kameralla pyritään jäljittelemään taiteilijan sivellintä.Goyan taide myös tietyllä tavalla kehystää elokuvaa: alkutekstien aikana satiirinen grafiikka vuorottelee inkvisition neuvonpitoa kuvaavan kohtauksen kanssa. Papit keskustelevat 
taiteilijasta, joka ”tekee kuvia tästä maailmasta” ja väliin limittyvät kuvat ikään kuin osallistuvat keskusteluun, samalla ne johdattavat elokuvan aiheeseen ja teemoihin. Lopputekstejä kuvittavat ainoastaan Goyan teokset, jotka taas tekevät yhteenvetoa teemoista ja sulkevat tarinan.)
 
2. Mikä on Goyan rooli elokuvassa?
 
(Goya on elokuvassa tavallaan tarkkailija ja näkökulmahenkilö, jonka silmin nähdään historialliset tapahtumat inkvistitioineen ja Ranskan miehityksineen.
Hän on ikään kuin kommentoija, joka raportoi yhteiskunnallisia tapahtumia taiteellaan. Tarkkailun ja tallentamisen lisäksi hän myös ottaa kantaa. Elokuvassa Goyan rooli on kertoa nykypäivän katsojalle historian kuohuista ja toisaalta ihmisen muuttumattomuudesta.)