keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Elokuvan katsomisen jälkeen

Keskustelkaa elokuvasta esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla. Kysymykset ovat Raumankarin koulun 9. luokan oppilaiden ideoimia.

  • Pohdi, löytyykö elokuvasta pahaa ja hyvää edustavia hekilöitä. Miten se näkyy heissä ja heidän käytöksessään?
  • Mihin Välitalon isäntä kuoli? Mikä merkitys sillä oli elokuvan eri henkilöiden elämään?
  • Kenen kanssa Aino meni naimisiin?
  • Vertaa Välitalon veljeksiä Eskoa ja Mattia: mitä yhteistä heissä oli ja mitä eroavaisuuksia?
  • Esittäkää pantomiimina ryhmälle joku elokuvan kohtaus, jossa esiintyy tunteita. Muiden tehtävänä on arvata, mikä kohtaus on kyseessä ja miten elokuvan henkilöt kokivat tilanteen kohtauksessa.
  • Pohdi, miksi Aino suostui Eskon vaimoksi.
  • Pohdi, rakastiko Esko Ainoa. Perustele vastauksesi heidän toiminnallaan.
  • Miten veljesten välit kehittyivät elokuvan aikana?
  • Kuka tappoi Eskon? Miksi?
  • Miksi Maria-äiti ei aluksi kertonut totuutta testamentista?
  • Pohtikaa, olisivatko elokuvan tapahtumat muuttuneet, jos äiti olisi kertonut totuuden heti?
  • Millainen ihminen Maria oli? Miten se ilmenee elokuvassa? Poimi sieltä muutamia esimerkkejä.
  • Voidaanko ajatella, että elokuva perustuu tositapahtumiin? Perustele vastauksesi.
  • Pohdi, miten olisi käynyt, jos Esko ei olisi tappanut isäänsä.
  • Mitä olisi tapahtunut, jos testamentin tekijä, Kustaa ei olisi kuollut?
  • Mikä oli Matin merkitys Kallelle? Miten se ilmenee elokuvassa?
  • Pohdi, oliko Kallen kuolema turha.
  • Millaisia ihmisiä roolihahmot edustavat nykyajan ihmisissä? Millä tavoin heidän kaltaisensa ihmiset käyttäytyvät meidän aikanamme?
  • Olisiko elokuva voinut loppua jollakin muulla tavalla? Kirjoittakaa ryhmässä elokuvan loppu uudestaan.