keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
HeKuva: Hanna-Maria Grönlund / Copyrigt: © Yellow Film & TV

1. Tunteita

  • Lukekaa ote kirjasta Heinähattu, Vilttitossu, ärhäkkä koululainen ja muistelkaa, millaisia ajatuksia kyseinen kohtaus herätti elokuvaa katsellessa.
  • Heinähattu on juuri aloittanut koulun. Miltä hänestä tuntuu olla koululainen? Miltä Vilttitossusta tuntuu olla kotona ilman leikkitoveria? Miltä Vilttitossusta tuntuu, kun isommat saavat tehdä jotain, mutta pienemmät eivät saa?
  • Millaisia tunteita tässä elokuvan kohtauksessa tunnistatte sisarusten, Heinähatun ja Vilttitossun välillä? Miten he selvittelevät asioita?
  • Millaisia muita tunteita muistatte elokuvan muista kohtauksista? Miltä Vilttitossusta tuntuu, kun hän kuulee koululaisten kalastusreissusta? Miltä Heinähatusta tuntuu, kun retki oli peruttu? Miltä Halisesta tuntuu, kun hänelle selviää, että Vilttitossu huijasi häntä?
  • Miksi Vilttitossu on kateellinen Heinähatulle? Millaisista asioista ihmiset ovat toisilleen kateellisia? Miltä kateus tuntuu? Oletteko te olleet joskus kateellisia jostakin asiasta? Voiko kateuden tunteesta olla haittaa? Mitä voi tehdä, jos kateuden tunne kasvaa liian suureksi?

2. Esittäkää kohtaus kolmen hengen ryhmissä. Rooleja ovat Heinähattu, Vilttitossu ja äiti.

3. Koululaisen taidot

  • Etsikää kirjan otteesta kohta, missä Heinähattu kertoo Vilttitossulle siitä, miten koulussa pitää käyttäytyä. Oletteko samaa mieltä Heinähatun kanssa koululaisen taidoista ja tavoista?
  • Tehkää pareittain ohjelista sellaisista asioista, mitä koululaisen mielestänne pitäisi osata, kun hän aloittaa koulun. Kootkaa lopuksi yhteiset ohjeet tuleville koululaisille, jotka odottavat innokkaasti koulun aloittamista.
    Tarkistuslista ekaluokkalaisen vanhemmalle löytyy MLL:n sivuilta.
  • Vilttitossu sanoo, että koululaisena on ihan helppoa ja hän voisi omasta mielestään olla jo koululainen. Sopisiko Vilttitossu jo nyt mielestänne koululaiseksi? Perustelkaa mielipiteenne.

4. Välituntileikit

  • Mitä Heinähattu ja Vilttitossu juttelevat koululaisista, leikkimisestä ja välitunneista? Kun Heinähattu palaa koulusta kotiin, alkaako hän heti leikkiä Vilttitossun kanssa? Kuuluuko leikkiminen mielestänne koululaisille?
  • Mitä te teette välitunneilla?
  • Kootkaa lista: Kymmenen parasta välituntileikkiä. 

5. Tehdään ääniteos: Välitunnin ääniä

  • Muodostakaa 3-4 hengen ryhmiä. Jokainen ryhmä saa voimapaperipalasen kokoa 1 metri X 1 metri.
  • Paperille piirretään kahdentoista ruudun ruudukko.
  • Ryhmän tehtävänä on keksiä jokaiseen laatikkoon piirrettäväksi joku ääni, joka kuuluu tai voisi kuulua välitunnilla. Tarkoitus on, että äänimaailma tuotetaan kehon soittimilla, rapsuttamalla, taputtamalla, tömistelemällä, ääntelemällä jne.
  • Ruudukkoon kannattaa jättää pari tyhjää ruutua, jotka merkitään taukomerkillä.
  • Esimerkiksi, jos välitunnilla kuuluu jalkojen töminää, piirretään yhteen laatikkoon jalka ja sovitaan, miten töminän ääni toteutetaan jalalla. Jos kuuluu auton moottorin ääni, piirretään auto ja vaikkapa tehdään suulla RRRR. Jos kuuluu välituntikellon ääni, piirretään kello ja keksitään äänen tuottamistapa. Jos kuuluu linnun ääni, piirretään lintu ja äänen tuottamistapa jne.
  • Kun ryhmien äänimaisemaruudukot ovat valmiit, saa kukin ryhmä esitellä tuotoksensa muille kertomalla kunkin ruudun äänet sekä niiden tuottamistavat ja muistuttamalla, että luokassa täytyy olla aivan hiljaista, kun osoitetaan taukomerkkiä.
  • Lopuksi valitaan välituntivalvoja, joka on orkesterin johtaja ja ohjaa ääniteoksen yhteistä “soittamista” osoittamalla karttakepillä teoksen ruutuja rauhallisesti yhtä kerrallaan.