keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Maa: Uusi-Seelanti

Vuosi: 2010

Pituus: 90min.

Teemat: maorit, vanhemmuus, roolimallit, kasvutarina, tatuoinnit

Synopsis: Maoripoika Boy asuu veljensä Rockyn ja isoäitinsä Nanan kanssa rähjäisellä maatilalla Uuden-Seelannin itärannikolla. Poikien äiti on kuollut synnytykseen eikä heidän isäänsä ole näkynyt aikoihin, kunnes tämä eräänä päivänä ilmestyy – aivan erilaisena kuin Boy on kuvitellut.

Elokuva sisältää surullisia ja ahdistavia asioita, kuten yksinäisyyttä, väkivaltaa ja huumeita, mutta on silti humoristisen lämminhenkinen sekä koskettava, jopa hilpeä tarina nuoren maoripojan elämästä, unelmista ja kasvusta.

Oppimateriaali on suunnattu 8.-9. luokille. Oppimateriaalin on laatinut luokanopettaja Tuula Niiniranta ja tuottanut Koulukino.

11-vuotias maoripoika Alamein, jota kutsutaan Boyksi, asuu 6-vuotiaan veljensä Rockyn ja isöäitinsä Nanan kanssa Waihau Bayssa, Uuden-Seelannin itärannikolla, rähjäisellä maatilalla. Eletään vuotta 1984. Poikien parikymppinen äiti on kuollut synnytykseen eikä heidän isäänsä ole näkynyt aikoihin. Isoäiti huolehtii pojista ja lisäksi hänen huolehdittavanaan on liuta pieniä serkkuja. Heillä on yksi lemmikkivuohi, Leaf.

Kun isoäiti lähtee viikoksi hautajaisreissulle, jää pienemmistä huolehtiminen Boyn vastuulle. Pian isöäidin lähdettyä ilmestyy isä kotiin parin jengikaverinsa kanssa. Boy on odottanut hartaasti isänsä paluuta. Hän on kuvitellut isänsä olevan jotakin erityistä, aivan idolinsa Michael Jacksonin kaltainen. Boy joutuu kuitenkin karvaasti pettymään, kun isä olekaan mikään ihmemies tai edes muita parempi, vaan osoittautuu melko säälittäväksi pikkurikolliseksi. Hän on puutteineen ja virheineen kuten moni muukin isä Boyn elinympäristössä.

1. Maorien historiasta

a. Elokuvan päähenkilö, Boy on maori. Lukekaa LIITE 1, jossa kerrotaan maorien historiasta, ja keskustelkaa seuraavista kysymyksistä tai vastatkaa kysymyksiin kirjoittaen.

  • Keitä ovat maorit?
  • Mistä nimitys tulee?
  • Missä he asuvat?
  • Miten ja milloin he ovat saapuneet nykyisille asuinsijoilleen?
  • Millä nimellä maorikansa kutsuu maataan?
  • Mitä meri merkitsee maorien historiassa?
  • Milloin eurooppalaiset saapuivat maahan?
  • Miksi eurooppalaisten oli helppo vallata maorien maat?
  • Mitä valloittajat toivat tullessaan maoreille?
  • Miksi maan valtaaminen maoreilta oli kannattavaa?
  • Miksi maorikansa uhkasi tuhoutua?
  • Miten maorien asema on vaihdellut 1900-luvulla?

b. Kirjoittakaa kuvitteellinen kertomus maorieista, heidän matkastaan Uuteen-Seelantiin ja heidän elämästään uudessa maassa. Käyttäkää apuna liitteen 1 tekstiä.

c. Mitä tarkoittaa alkuperäiskansa? Onko Euroopassa alkuperäiskansoja? Missä heitä asuu? Millainen asema eri maiden tai alueiden alkuperäiskansoilla on?

Helsingin Sanomien artikkelissa kerrotaan, että varsinkin toisen maailmansodan jälkeen maoreja alkoi muuttaa suuriin kaupunkeihin, mikä johti sosiaalisten ohjelmien kierteeseen: työttömyyteen, alkoholismiin, perheväkivaltaan, huumeisiin, jengeihin ja rikollisuuteen. (HS 29.12.2013, http://www.hs.fi/sunnuntai/a1388205418800)

Lukekaa maorien nykyisestä asemasta lisätietoa LIITTEESTÄ 2 ja pohtikaa, millainen maorien asema on Uudessa-Seelannissa tänä päivänä. Miten Boy-elokuvassa tulee esille liitteessä 2 ja edellisessä artikkelilainauksessa kerrottuja maoriväestön ongelmia?

2. Maorien perhekäsityksestä

a. Miten maorien käsitys perheestä eroaa tavallisesta suomalaisesta perheestä tai teidän perheestänne?

Whanau tarkoittaa perhettä maorien kielessä. Se on peräisin sanasta whanau, synnyttää. Whanau oli Māorien yhteiskunnan perusyksikkö, johon yksilö syntyi ja joka koostui ryhmästä perheitä ja yksilöitä, jotka polveutuivat heitä edeltäneistä esivanhemmista. Whanau saattoi sisältää kolme-neljä sukupolvea asumassa yhdessä taloryhmässä.

Whanaun perustehtävä oli lasten suojeleminen ja kasvattaminen. Omien vanhempien ollessa esimerkiksi puutarhatöissä tai etsimässä ruokaa, kaikki muut aikuiset läheisyydessä olivat lasten huoltajana. Tämä tarkoitti, että whanaussa lapset olivat tottuneet saamaan hoivaa ja rakkautta monilta ihmisiltä omien vanhempiensa lisäksi. Itse asiassa useinmiten lapsenlasten kasvatuksessa heidän isovanhemmillaan, kaumatualla (isoisä) ja kuialla (isoäiti) oli usein suurempi vaikutus heidän kasvatukseensa. (Lähde ja lisätietoa maoriyhteiskunnasta ja heidän perinteistään: http://ngatisuomi.wordpress.com/maori-yhteiskunta/)

b. Kuvailkaa Boyn perhettä. Keitä siihen kuuluu? Kuka huolehtii lapsista? Mitä arvelette, olisiko Suomessa mahdollista, että 11-vuotias jätetään kotiin huolehtimaan alle kouluikäisistä sisaruksista pitkäksi aikaa tai että lapset jätetään oman onnensa nojaan tai kokonaan vaikkapa isoäidin hoiviin? Kuinka moni suomalaislapsi kykenisi ottamaan itsenäisesti vastuun pikkusisarusten hoidosta koulunkäynnin ohella, kuten Boy tekee elokuvassa?

c. Poikien äiti on kuollut kuusi vuotta aiemmin synnyttäessään pikkuveljeä Rockya. Miten Rockyn syntymä eroaa useimmista suomalaisista synnytyksistä? (Äiti synnytti kotona.) Miten äidin muisto vaikuttaa esimerkiksi vilkkaan mielikuvituksen omaavan Rockyn elämään?

3. Isä palaa kotiin

a. Isä on ollut poissa kotoa useita vuosia. Missä hän on ollut? Miksi isä palaa kotiin? Tuliko hän viettämään laatuaikaa lastensa kanssa? (Isä oli vankilassa ryöstettyään paikallisen huoltoaseman ja palaa takaisin kaivaaksensa takapihalta esille rahapaketin. Hän hautasi sen puutarhaan vuosia sitten eikä harmikseen enää muista, mihin hautasi sen. Pian maa on kaivettu täyteen kuoppia.) Löytyykö rahakätkö?

b. Onko isä palannut 'kaidalle tielle' vankilareissun jälkeen? (Boyn vastuuton isä elelee jatkuvassa pilvihuumassa ja laittaa mm. lapsetkin varastamaan jengilleen kannabista läheiseltä pellolta. Mitä tästä varkaudesta seuraa. Lapset joutuvat näkemään, kun toisen rikollisjengin jäsenet pieksävät isän.)

c. Millainen on perheen isä, Alamein? Millainen vanhempi hän on mielestänne? Kuinka hän huolehtii lapsistaan? Kuinka kuvaisitte hänen luonnettaan ja käyttäytymistään? Kumpi on mielestänne vastuullisempi ja kypsempi isä vai hänen poikansa? Pohtikaa myös yleisesti vanhempien ja lasten suhdetta: onko tai pitäisikö lapsen ja vanhemman suhde olla tasa-arvoinen ja kuka perheessä päättää asioista? Voiko lapsi olla vanhempansa ystävä? Voiko lapsi olla vanhempansa tukihenkilö, joka jakaa aikuisten huolet ja murheet?

4. Isä ja poika

a. Alamein-isä sanoo 11-vuotiaalle pojalleen, Boylle, että voisitko olla kutsumatta minua isäksi. Hän haluaisi, että häntä kutsuttaisi mahtipontisesti nimellä Shogun, joka oli kuuluisa ja mahtava japanilainen samurai. Kirjoittakaa taululle Boyn ja Alamein-isän nimet. Keskustelkaa heistä ja muistelkaa yhdessä, mitä heistä kerrotaan elokuvassa. Lisätkää henkilön nimen yhteyteen heitä kuvaavia sanoja. Voitte myös kirjoittaa pieniä kuvauksia isästä ja pojasta ja heidän suhteestaan keskustelunne perusteella.

b. Alamein on hyvä esimerkki epäkypsästä ja itsekäästä vanhemmasta. Täydellinen vastakohta hänelle voisi olla ns. curling-vanhempi: "tanskalainen psykologi Bent Hougaard antoi ylihuolehtiville vanhemmille nimen: curling-vanhemmuus, jolle on tyypillistä, että vanhemmat haluavat raivata jokaisen pettymyksen lapsen tieltä. Lasten elämä on kuin sileää curling-rataa ja elo suojaisa kuin munankeltuaisella. (Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi)

Asettakaa rinnakkain Boy ja kuviteltu curling-perheen lapsi sekä Boyn isä ja ylihuolehtiva curling-vanhempi. Miten vertaisitte elokuvan lasten elämää ja lapsuutta, erityisesti Boyn elämää ja curling-lapsen elämää? Millainen tulevaisuus näillä erilaisilla lapsilla on? Millaisia aikuisia heistä kasvaa? Millaisia muita asioita voisitte vertailla?

5. Idolit ja roolimallit

a. Kun Alamein-isä on pois kotoa, Boy ihailee häntä. Millaiseksi Boy kuvittelee ihänet? (Hän kuvittelee isänsä erilaisiin sankarin rooleihin, esimerkiksi syvänmeren sukeltajaksi, sotasankariksi, kuvanveistäjäksi, rugbyjoukkueen kapteeniksi ja jonkinlaiseksi jälleensyntyneeksi Michael Jacksoniksi. Elokuvassa isä on Michael Jacksonin hahmossa Boyn mielikuvissa esimerkiksi musiikkivideoissa "Bad", "Thriller" ja "Billy Jean".)

b. Millainen on hyvä roolimalli? Keitä te ihailette? Mitä tarkoittaa, että joku on idoli? Millaisia idoleita teillä on? Kuka on sankarinne? Kuka tai kenen kaltainen tahtoisitte olla? Haluaisitteko itse olla kuuluisa ihailun kohde tai julkisuuden henkilö? Pohtikaa, mikä merkitys esikuvilla ja idoleilla on ihmisten elämässä. Miksi Boy ihailee isäänsä? Mitä merkitys isällä on hänelle? Isäänsä ihaileva Boy haluaa olla myös isänsä kaltainen ja kokeilee jopa pilvenpolttoa, kuten isä. Miten hänelle käy? Kuka hänet pelastaa? Mitä mieltä olette Alamein-isästä roolimallina?

c. Kirjoittakaa kirje omalle idolillenne. Asettukaa jonkin elokuvan henkilön asemaan ja kirjoittaa hänen roolissaan kuvitellulle idolille, ihailun kohteelle tai kaivatulle henkilölle? Kirjoittakaa esimerkiksi kirje Boylta isälle. Tai millaisen kirjeen Boy kirjoittaisi ihailemalleen tytölle, Chardonnaylle? Mitä Rocky kirjoittaisi äidilleen?

6. Haaveet ja unelmat

a. Boy-elokuvassa seurataan kolmen henkilön fantasiamaailmaa ja unelmia paremmasta elämästä. Boy uskoo, että isä vie hänet ja pikkuveljen jonnekin pois ja elää yhdessä heidän kanssaan. Hauskanpitoa rakastava isä-Alamein kuvittelee itsensä ja oman Crazy Horses -jenginsä huipulle. Pikkuveli Rocky arvelee omaavansa erityisiä taikavoimia. Millaisista asioista nämä eri perheenjäsenet haaveilevat? Millaisia ovat heidän unelmansa?

b. Millaisia ovat teidän unelmanne tai haaveenne? Kirjoittakaa listoja tai piirtäkää kuvia.

7. Kasvutarina

Kasvutarina-määritelmää käytetään, kun puhutaan elokuvien, romaanien ja muiden tarinoiden hahmojen kasvusta ja kehityksestä tarinan aikana. Usein fiktiivisen tarinan punaisena lankana kulkee päähenkilön kehityskertomus. Katsoja saa seurata elokuvahahmon kasvamista juonenkäänteiden myötä. Samalla katsoja voi ehkä heijastaa valkokankaalle omia tuntojaan ja asioita elämänvaiheistaan ja omien kasvukertomustensa etapeista. (Lähde: Maata meren alla – Koulukinon oppimateriaali)

Minkälaisia asioita Boy on joutunut kokemaan elämässään? Pohtikaa mm. seuraavia asioita: vaikeudet, menetys, yksinäisyys ja hylkääminen. Miten päähenkilö Boy muuttuu elokuvan aikana? Miten hänen suhteensa muutuu isään elokuvan edetessä? Haluaako hän lopulta olla isänsä kaltainen? Boy kasvaa, kun hän alkaa nähdä isänsä sellaisena kuin tämä on todellisuudessa. Mitä asioita voitte poimia elokuvasta, jotka ovat Boyn kasvun kannalta merkittäviä?

8. Tatuoinnit

Boy-elokuvan aikuisilla on runsaasti tatuointeja, jengitunnuksia. Boyllekin ‘tatuoidaan’ lastenversio eli piirretään tussilla kuvio vartaloon. Tulostakaa valokuva joko omista kasvoistanne tai valitkaa jonkun muun henkilön kasvokuva ja kuvioikaa ne tusseilla maorien tyyliin, tai suunnitelkaa tatuointikuvio muualle ihmisvartaloon. Hakusanoilla maori ja tatuointi voi etsiä erilaisia tatuointimalleja Google kuvahaun avulla.

Tutkimusalus Endeavour vieraili 1700-luvun lopulla myös Uudessa Seelannissa mukanaan tiedemies ja taiteentutkija Joseph Banks, joka kuvaili maorien tatuointeja kirjoituksissaan. Uuden Seelannin maoreilla oli usein tapana ottaa ihotatuointeja eri puolille kehoa. Heidän tatuointityylinsä nimi on Moko, joka on edelleen joidenkin maoriryhmien käytössä. Tyyli koostuu monimutkaisista kaarevista muodoista, jotka on tavallisimmin tatuoitu kasvoihin. Maoreista kertovissa elokuvissa esimerkiksi Lee Tamahorin elokuvassa Kerran sotureita 1994, tatuointeja käytettiin jengitunnuksina. Joseph Banksin aikaan maorit asuivat samalla alueella pääkallonmetsästäjien kanssa, jotka itse asiassa keräsivät mokoja. Mokot ovat tyypillisiä tribaalitatuointeja: voimakkaita ja yksivärisiä, aina mustia. Kasvojen eri alueille tatuoitu symboli edusti jotain tiettyä asiaa, esim. oikean poskiluun päällä on alue "uma", jonka tatuointi viesti ensimmäisestä tai toisesta avioliitosta.

Varsinaisen tatuointiaallon toi Englantiin mukanaan seikkailija John Rutherford, joka joutui maorien vangtsemaksi vuonna 1816. Maorit sitten tatuoivat Rutherfordin perusteellisesti ennen kuin hän pääsi pakenemaan vuonna 1821.

Kun Rutherford lopulta saapui Englantiin, hän järjesti kaikkine tatuointeineen muodikkaat päivälliset, joilla kertoi kokemuksistaan. Päivällisten jälkeen monet yläluokan miehet ja naiset hankkivat tatuointeja. (Lähde: http://www.kotikone.fi/~y638107/milla/sivuttext/tatuoinneista.htm)