keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Maa: Suomi

Vuosi: 2013

Kesto: 19 min.

Teemat: väärinkäsitykset, ystävyys, avioero lapsen silmin, varastaminen, Bollywood-elokuvat

Synopsis: Fatima on komediallinen lastenelokuva tyttöjen ystävyydestä ja avioerosta lapsen näkökulmasta. Fatima kuulee vanhempiensa yöllisen keskustelun ja luulee heidän olevan eroamassa. Hän reagoi kuten kuka tahansa lapsi: kapinoi ja vetäytyy kuoreensa.

Mutta onneksi on olemassa Milla, Fatiman paras ystävä. Neuvokas Milla keksii, että kysytään mummilta. Yhdessä tytöillä on tärkeä tehtävä: pitää Fatiman perhe kasassa ja saada vanhemmat taas rakastumaan toisiinsa romanttisen komedian keinoin.

Oppimateriaali on suunnattu 2.-5. -luokkalaisille. Materiaalin on laatinut luokanopettaja Tuula Niiniranta ja tuottanut Koulukino.

1. Väärinkäsitys

a. Elokuvan tapahtumat saavat alkunsa väärinkäsityksestä, kun Fatima kuulee yöllä vahingossa vanhempiensa keskustelun. Millainen väärinkäsitys on alkusysäyksenä elokuvan tapahtumille? Millaisia muita väärinkäsityksiä elokuvassa tapahtuu?

b. Muistelkaa, oletteko joskus käsittäneet jonkun asian aivan väärin?  Millaisia väärinkäsityksiä omassa elämässänne tai ystävillenne on tapahtunut?

c. Kuunnelkaa, millaisia väärinymmärryksiä tapahtuu M. A. Nummisen runossa “Opettaja ja lapset kaupungissa”. Kappaleen voi kuunnella esim. levyiltä ”Valtava jänis” tai “Niemisen pojat ja naapurin äijä”. Keksikää lisää riimisanapareja, joita voisi “kuulla väärin”.

Opettaja ja lapset kaupungissa

Opettajan huulia varmaan heilutti tuuli.

Silloin lapset kaiken väärin kuuli.

Opettaja sanoi, että tuolla on kaunis patsas.

Lapset kuuli, että onks sulla täynnä vatsas.

Ja kaikki ryntäs heti ravintolaan.

Opettaja museoita näytti ja vähän vertauksia käytti.

Taulu sanoo menkää, jotain lyökää

ja oppilaat kuuli, että menkää jotain syökää.

Ja kaikki ryntäs heti ravintolaan.

Sitten opettaja puhuu musiikin hienoista voitoista.

Suurten mestarisäveltäjien soitoista.

Beethoven oli viimein kuuro.

Oppilaat kuuli, että siellä on valmis puuro.

Ja kaikki ryntäs heti ravintolaan.

d. Piirtäkää oppilaiden vauhdikkaasta luokkaretkestä kuvia tai kolmen-neljän ruudun sarjakuvia.

e. Oletteko joskus kuulleet laulujen sanoja väärin? Liitteeseen 1 on poimittu esimerkiksi muutamia väärinkuultuja sanoja eri lauluista.

2. Yökylässä

a. Milla on Fatiman paras ystävä ja on hänen luonaan yökylässä. Oletteko te olleet kaverilla yökylässä? Pohtikaa yhdessä, mitkä asiat eivät sovi yökyläilyyn. Millaisia sopimuksia tai sääntöjä eri perheissä on yökyläilijöille?

b. Keksikää pienissä ryhmissä viisi hauskaa yökyläilytekemistä.

3. Vanhempien ero

Joskus vanhemmat eivät löydä vaikeaan tilanteeseensa muuta mahdollisuutta kuin eroamisen. Keskustelkaa yhdessä: miksi jotkut vanhemmat eroavat? Miltä ero tuntuu lapsesta? Onko eroaminen vanhemmille helppoa? Onko eroaminen aina pelkästään huono vaihtoehto?

Vanhempien ero vaikuttaa aina myös lapsiin. Usein lapset haaveilevat pitkään, että vanhemmat vielä palaisivat yhteen. Lapsen ikä ja luonne, hänen aiemmat kokemuksensa sekä perheen tilanne liittyvät lapsen kykyyn käsitellä vanhempiensa eroa. Lapsi tarvitsee läheisten aikuisten tukea.

  • Pieni lapsi ei osaa pukea sanoiksi vaikeita, eron herättämiä tunteita.
  • Kouluikäinen ymmärtää pientä lasta paremmin, mistä vanhempien erossa on kysymys. Hän on usein lojaali molemmille vanhemmilleen ja häntä hämmentää, jos vanhemmat riitelevät häneen liittyvistä asioista, kuten kasvatuksesta tai jos he pyrkivät lahjomaan häntä omalle puolelleen.
  • Murrosikäinen haluaa olla mahdollisimman samanlainen kuin kaverinsa ja vanhempien ero voi aiheuttaa häpeää. Lapsi ei ole samalla tavoin riippuvainen vanhemmistaan kuin nuorempana ja hän voi paeta kodin vaikeuksia harrastuksiin ja ystävien pariin.

Lisätietoa vanhempien erosta ja lapsista on Liitteessä 2.

a. Miten Fatima reagoi, kun hän kuulee vahingossa vanhempiensa keskustelevan erosta ja luulee, että he ovat eroamassa?

b. Pohtikaa, miltä Fatima näyttää ja miltä hänestä tuntuu, kun hän on kuullut vanhempiensa keskustelun. Millaisia tunteita eroon liittyy? Esim. vihaa, surua, katkeruutta, hämmennystä, häpeää, toisinaan myös suunnatonta helpotusta.

c. Miksi Fatima ja Milla varastavat varastavat kaupasta suklaarasian? Onko varastaminen tyttöjen mielestä helppoa? Miten varkaus selvitetään elokuvassa?

4. Romantiikkaa Bollywoodin tyyliin

a. Tytöt järjestelevät Fatiman isän ja äidin rakkausasioita ottamalla mallia Bollywood-elokuvista. Mitä asioita he keksivät valmistella? Miten tytöt onnistuvat järjestelyissä? Muistelkaa, miltä koti näyttää koristeltuna. Mitä menee pieleen? Mistä aiheutuu riitaa? Miten tytöt sopivat asiat? Lukekaa seuraava määritelmä Bollywood-elokuvista:

Bollywood-elokuvat kertovat usein onnettomista rakastavaisista, perheestä ja uhrautumisesta, onnesta, kohtalosta ja sen uskomattomista käänteistä. Usein elokuvat suorastaan tihkuvat erotiikkaa, mutta seksistä ei ole tietoakaan, vaikka suuteleminen valkokankaalla jo sallitaankin. Bollywood-elokuvat ovat usein siirappisia rakkaustarinoita. Ne pursuavat liioiteltua romantiikkaa ja tunteellisuutta yhdistettynä huumoriin. Elokuviin kuuluvat tunteiden lisäksi näyttävät musiikkikohtaukset ja uhkeat maisemat.

Bollywood-elokuvat rikkovat länsimaisen elokuvataiteen genrerajoja surutta. Samaan elokuvaan pyritään mahduttamaan useita tunnetiloja, kuten sankarillisuus, nauru ja onni, pelko ja kärsimättömyys, viha ja raivo, suru ja myötätunto, yökötys, ihmetys, rakkaus ja aistillisuus. Elokuvilla pyritään lisäämään rakkautta ja myötätuntoa toisia kohtaan. Lisäksi halutaan ihmisten huomaavan hyvien tekojen tai asioiden merkityksen.

b. Leikatkaa lehdistä sopivia kuvia tarinaa varten. Valitkaa esimerkiksi 10 kuvaa erilaisista ihmisistä ja asioista ja kirjoittakaa niitä apuna käyttäen juonellinen ja mahdollisimman siirappimainen rakkaustarina Bollywood tyyliin yksin tai parin kanssa.