Genrenä katastrofielokuva
Lapua 1976 -elokuvaa voi luonnehtia lajityypiltään katastrofielokuvaksi. Kyseessä on Yhdysvalloissa 1970-luvulla syntynyt lajityyppi, jonka menestyksen käynnisti Dean Martinin tähdittämä ja George Seatonin ohjaama Kiitorata (Airport, 1970). Lajityypin muistettavimpia edustajia sen alkutaipaleelta ovat tuottaja Irwin Allenin luomukset S/S Poseidonin seikkailu (The Poseidon Adventure, 1972) sekä Liekehtivä torni (The Towering Inferno). 1990-luvulla nähtiin katastrofielokuvien uusi aalto, kun luonnonvoimat pääsivät valkokankaalla valloilleen elokuvissa kuten Twister, Dante´s Peak ja Volcano. Hollywoodissa syntyneelle katastrofielokuvan genrelle tyypillisinä piirteinä on pidetty tavallisen arjen pysäyttävää dramaattista tapahtumaa, ihmistä suurempien tuhoisien voimien valloilleen pääsemistä, inhimillisen draaman kietoutumista spektaakkelimaisiin tapahtumiin, romanttista juonnetta, lasta henkilöhahmona ja tulossa olevien kauheiden tapahtumien ennakointia kerronnassa. Lisäksi katastrofielokuvissa keskitytään usein pienen ihmisjoukon selviutymiskamppailuun katastrofin ensin surmattua suuren joukon ihmisiä. Katastrofielokuvien kerronnalle on tyypillistä jännityksen luominen ja tunteisiin vetoava dramaattisuus ja se vetoaa usein katsojien pelkoihin hallinnan menettämisestä ja tutun arjen luhistumisesta.
Tehtävä
Kirjoita elokuvasta Lapua 1976 katastrofielokuvana.
- Mikä elokuvassa on sellaista, joka perustelisi sen kuulumista katastrofielokuvan lajityyppiin.
- Entä onko siinä mielestäsi muiden lajityyppien piirteitä? Jos on, niin mitä ne ovat?
- Jos olet nähnyt amerikkalaisia katastrofielokuvia, voit pohtia mitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä Lapua 1976 elokuvassa on niihin verrattuna.
- Voit myös pohtia, miten elokuvan kerronnassa on käytetty todellisia tapahtumia katastrofielokuvalle tyypillisessä kehyksessä.
Lähteitä ja lisätietoa
Gross, Ed 2020: With the Original ‘Airport’ Turning 50, Take a Look Back at Who’s Who in the First ‘Disaster Movie’.
Hämäläinen Tuukka 2017: Tutkija katastrofin keskellä. Tutkijakuvaus ja realismi katastrofielokuvassa The Wave, 48–64. Lähikuva 2/2017.
Sanders, John (2009) Studying Disaster Films. Leighton: Auteur.
Sharrett, Christopher: New Age Disaster Movies. USA Today Magazine.