keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Viktoriaaninen aika ja pudotus kanin koloon

Elokuvan tapahtuma-aika – Viktoriaaninen aika

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat 1800-luvun viktoriaaniselle ajalle.

Etsikää tietoa kyseisestä ajanjaksosta. Pohtikaa, miten aikakausi näkyy elokuvassa? Antakaa esimerkkejä vaatteista, tapakulttuurista, jne.

Aikakausi on nimetty kuningatar Viktorian mukaan ja se kesti vuodesta 1837 vuoteen 1901.

Aikaa leimasivat ankara ja monien mielestä suorastaan säälimätön tapakulttuuri yläluokan piirissä sekä tiukka jako eri yhteiskuntaluokkiin. Aikakauden muoti ja tyyli oli rehevää ja varsinkin naisten muoti suorastaan tuhlailevaa.

Myös voimakkaan kaksinaismoralismin väitetään leimanneen viktoriaanista aikakautta: siinä missä monet yläluokkaiset miehet vaalivat kotonaan ja suhteissa yläluokan naisiin tiukkaa protokollaa ja tapakulttuuria, samaisten miesten kerrotaan usein salaa harrastaneen monia epäsiveellisiä ja paheellisia elämäntapoja, kuten juopottelua, uhkapeliä, epäsiveellisiä revyy-esityksiä ja bordellivierailuja. Lähde: Wikipedia

 

Pudotus kaninkoloon

a. Liisa putosi kaninkoloon ja päätyi Ihmemaahan.Minkälaisia selityksiä keksisitte Liisan putoamiselle kaninkoloon? Mitä tapahtuma mielestänne kuvastaa?

Mitä jos te putoaisitte kaninkoloon? Uskaltaisitteko pudota? Houkuttelisiko uusi ja tuntematon tilanne? Rohkenisitteko hypätä tuntemattomaan ja uuteen tilanteeseen?

Antautukaa lumouksen valtaan ja antakaa mielikuvituksenne lentää ja kirjoittakaa tarina siitä, millaiseen kanikoloon te putoaisitte ja mitä sitten tapahtuisi. Millaisia toiveita ja unelmia tai pelkoja ja epävarmuutta liityy seikkailuunne?

b. Pudotus kaninkoloon voisi kuvastaa aikansa tieteen uusia ajatuksia, jotka mullistivat  maailmankuvaa. Etsikää tietoa viktoriaanisen ajan keksinnöistä.

Esim valokuvaus, puhelin, polkupyörä, hehkulamppu, auto, höyrylaivat

c. Liisan ja Hatuntekijän keskustelu

Liisa: “Kotona ihmiset opiskelevat sitä, missä ovat huonoja, jotta he oppisivat, missä he ovat hyviä. Aikuiset kertovat, mitä teimme väärin, jottemme enää tekisi sitä uudestaan.”

Hatuntekijä: ”Sepä merkillistä! Minä luulin, että oppiaksesi hyväksi jossain, sinun pitäisi opiskella sitä, missä olet hyvä. Ja kun opiskelet sitä, tulet siinä paremmaksi. Miksi ihmeessä joku haluaisi tulla jossakin paremmiksi – ja sitten olla koskaan tekemättä sitä? Mutta jatka ihmeessä.”

Liisa: ”Kukaan ei kannusta meitä oppimaan siitä, mitä teemme oikein. Meidän pitäisi vain oppia siitä, missä teemme väärin. Saamme kyllä opiskella toisten onnistumisista. Joskus meitä käsketään jopa kopioimaan heitä.”

Hatuntekijä: ”Mutta sehän on huijaamista!”

Liisa: ”Niin. Näyttää siltä, että maailmani on mullin mallin. Oppiakseni jotain minun täytyy ensin tehdä jotain väärin. Ja jättämällä sitten vastaisuudessa tekemättä väärin, saatan pärjätä. Mutta paljon mieluummin oppisin tekemään oikein heti ensi yrittämällä?” Mukailtu Lewis Carrollin klassikkoromaanin pohjalta. Lähde:http://ajattelunammattilainen.fi/2010/06/02/opimmeko-tekemaan-oikein-tekemalla-vaarin

Mitä ajattelette Liisan ja Hatuntekijän keskustelusta? Mitkä asiat teitä askarruttavat juuri nyt? Mikä teitä huolestuttaa tai ilahduttaa? Mitkä asiat ovat mielestänne merkillisiä tai kummallisia? Onko ihmisten tavoissa toimia tai yleisissä käsityksissä mielestänne jotain hullunkurista?

Kirjoittakaa aiheesta ja pohtikaa esim. seuraavia kysymyksiä: Kuka minä olen? Tunnenko itseni? Mikä minut tekee siksi, mikä olen? Millaiseksi ihmiseksi haluaisitte kasvaa? Mitkä asiat ovat vaikuttaneet tai vaikuttavat parhaillaan elämäänne?