keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Hade det kunnat gå annorlunda för Lilja?

a. Liljas berättelse handlar om besvikelser. Med undantag för Volodja sviker alla Liljas nära människor henne; mamman, tant Anna, väninnan Natasha, Andrej och t. o. m. läraren. Varför?

b. Gå igenom de centrala valen Lilja själv gör i filmen, och fundera vid varje situation om hon hade haft några andra möjligheter? Vilka orsaker leder till situationen? Har Lilja alternativ? Hur skulle det gå om hon gjorde annorlunda?

  • Lilja försvarar sig inte då Natasha sviker henne.
  • Lilja ändar upp på diskot, där hon säljer sig
  • Lilja träffar Andrej och följer med honom i hans bil
  • Lilja blir kär i Andrej och går med på att åka till Sverige
  • Lilja rymmer från fångenskapen men hoppar från bron

Är självmord den enda lösningen? Vem eller vad kan man anklaga för Liljas död?

c. I slutet ser vi Lilja och Volodja spela korgboll på taket. Båda har änglavingar. Hur tolkar ni slutet? Kan man se något hopp där?
 

Drömmar om något bättre

a. Enligt filmen är Amerika föremålet för de ryska ungdomarnas beundran. Varför? Vad skapar och underblåser denna beundran enligt filmen?

b. Inbjud till klassen ryska ungdomar och intervjua dem. Fundera tillsammans om filmens bild av de ungas livsstil och drömmar motsvarar verkligheten.

c. Vad drömmer finländska ungdomar om? Gör en gatu- eller korridorgallup. Jämför resultaten i klassen och fundera på vad det är som föder drömmar.