keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Kati Roover: Breath (2018)

Kati Roover: Breath (2018, längd 4:22)

En experimentell collagefilm om människans, växternas och jordens andningssymbios. Med hjälp av verket kan man lära sig till exempel biologi. Verket hjälper en att förstå fenomenet samtidigt som den bjuder på en konstupplevelse.

Om konstnären

Kati Roover bor och arbetar i Helsingfors. Utgångspunkterna i hennes verk är ofta olika sätt att skapa information samt platsens flytande begrepp mitt i massiva miljöförändringar. Till Roovers intresseområden hör naturvetenskap, antropologi samt dokumentarisk essäfilm. Hennes verk är videor, foto, ljudverk och installationer. Roover utexaminerades från Konstuniversitetets Bildkonstakademi 2016.

Nyckelord

Andning, växter, fotosyntes, skog, natur, miljö, miljöproblem, kunskap, collage, foto, dokumentarism, essäfilm, ljudlandskap, time-lapse

Uppgifter

1. Diskussionsväckare

Vad händer i verket?

Vad ser du i filmen? Till exempel en 3D-modell av lungor, blad, träd, celler och bladgrönt. På vilket sätt är människan beroende av naturen? Vad behövs för att leva? Till exempel syre, koldioxid och assimilation.

Hurdana symboliska betydelser hittar du i verket?

Varför är bilden i början länge grön och tyst?

Märkte du kartan i bakgrunden? Vad tror du att meningen med den var? Syftade den på regnskogarna eller skogsbränder runtom jorden och skogarnas viktighet för hela jordklotet?

Hurdana tekniker har konstnären använt sig av? Till exempel datoranimering, dokumentära bilder, fotografier, dubbelbild och negativbild.

2. Lyssna

Lyssna till verket utan att titta på det. Hurdana sinnebilder väckte verkets ljudvärld?

Lyssna till kroppen

Verkets namn Breath (andning) beskriver verket väl. Blunda. Fäst din uppmärksamhet på din egen kropps andning: var andningen känns, hur din kropp reagerar på den, är den ytlig eller djup. Fundera sedan på ifall verket kunde heta något annat, något som inte skulle avslöja innehållet.

3. Kommentar

Konstnären Kati Roover är intresserad av naturvetenskap och antropologi. Utgångspunkten i hennes verk är ofta olika sätt att skapa information samt platsens flytande begrepp mitt i massiva miljöförändringar. Hur kommenterar detta verk miljöförändringar?

Skriv ett eget slagord eller en kommentar som förmedlas i filmen. Till exempel: människan behöver natur för att leva.

4. Dokumentarisk essäfilm

Konstnären Kati Roover är intresserad av dokumentarisk essäfilm. Vad är det?

Essäfilm har många definitioner, men ofta står subjektivitet och reflexivitet i fokus:

”I essäfilm förenas dessa två egenskaper med filmskaparens personliga tankeprocess och kommunikation med tittaren. I praktiken fungerar filmen alltså som filmskaparens redskap med vilket hen kan uttrycka sina tankar direkt åt tittaren. Den försöker inte ge svar, utan snarare väcka intresse och frågor gällande ämnet. Essäfilmen strävar således inte efter att förmedla den absoluta sanningen om ämnet i fråga, vilket den traditionella dokumentären gör.

Essäfilmerna ses i allmänhet som väldigt mångformiga och gränsbrytande verk, som placerar sig någonstans mellan fiktion, dokumentär- och experimentell film.”

Källa: Vilkki, Maria (2016) Essee-elokuva: Vaikeasti määriteltävä taiteen muoto. Elokuvan ja television koulutusohjelma. Opinnäytetyö (lärdomsprov) Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu

5. Narrativitet

Medieverk kan sakna tydliga storyn, sådana vi är vana att se i filmer. Var och en upplever mediekonst på sitt eget sätt och fäster uppmärksamhet vid olika saker.

Hur skulle man kunna göra Roovers verk narrativt? Gör en 3–5 minuter lång skrivövning, i vilken du skriver ner berättelsen så som du såg och upplevde den. Välj ett par och berätta storyn för hen. Diskutera sedan huruvida era berättelser innehöll likheter eller skiljaktigheter.

6. Rita en cell

Titta på verket en gång till och studera dess färgstarka celler, eller leta upp bilder på celler. Är de människo- eller växtceller? I bilder av celler är färgerna ofta starka och klara. Studera bilderna samt färgerna, och teckna eller måla ett eget verk med cellmotiv. Fundera på hurdan färgvärld och känsla du vill skapa. Om du har tillgång till digitalt ritprogram eller bildbehandlingsprogram, kan du också göra uppgiften med hjälp av programmet.

7. Videofilmning

I verket hade man framhävt sambandet mellan trädet och lungorna genom att redigera videobilderna på varandra. Planera ett videoverk som handlar om naturen och människans förhållande till naturen. Använd samma teknik och kombinera två saker genom att placera dem ovanpå varandra i ett redigeringsprogram. Får kombinationen ny betydelse i tittarens ögon?

8. Odla och gör en timelapse-video

Det är intressant att följa med naturens tillväxt. Så till exempel olika frukters frön. Ta tillvara frön från mogna ekofrukter (t.ex. citron eller apelsin) och så dem i fuktig, sandhaltig mylla på några centimeters djup. Fröet ska vara fuktigt när man sår det. Den bästa såningstiden är på våren när plantan får mera solljus. Placera plast med hål över kärlet så att du får ett miniväxthus. Ställ kärlet på ett varmt och soligt ställe. Det tar cirka 4–6 veckor för plantan att gro. Se till att myllan hålls fuktig.

Föreviga processen med hjälp av timelapse-teknik, dvs. intervallfotografering. Timelapse-videorna görs genom att sammanfoga de foton som tagits efter varandra av föremålet. Man fotograferar plantans groende med en stillastående kamera varje dag från samma ställe till exempel i två månaders tid. Många smarttelefoner har timelapse-funktion. När bilderna sammanfogas i ett video- eller bildredigeringsprogram och man spelar upp dem i snabb hastighet, får man rörlig bild, det vill säga film. Film består av foton, som man tittar på efter varandra i så hastig takt att man inte märker enskilda bilder.

9. Trädens hemliga liv

Alla skogar är inte likadana. Vad är det för skillnad på urskog och ny skog? Hur kommunicerar träden med varandra? Hurdana nätverk har träden (bl.a. rötterna, assimilationen, svampmycelierna)? Teckna en ur- eller ny skog och fundera över hur träden kommunicerar med varandra och hur det skulle synas på bilden.