Encounter

Ewa Górzna ja Katarzyna Miron: Encounter (2016, kesto 10:24)
Encounter on lyhytelokuva, joka tarkastelee ihmisen halua lähestyä ja ymmärtää luonnossa elävää eläintä. Se kuvaa epätavallista tilannetta, jossa eläin on tarkkailija ja ihminen tarkkailun kohde.
Tietoa taiteilijoista
Ewa Górzna on puolalainen taiteilija, joka on asunut ja työskennellyt Helsingissä vuodesta 2007 lähtien. Hän on valmistunut puolalaisesta Nicolaus Copernicus -yliopistosta vuonna 2006 ja Kuvataideakatemian tila-aikataiteiden koulutusohjelmasta vuonna 2012. Hänen videoteoksiaan ja installaatioitaan on esitetty ja palkittu useissa näyttelyissä ja kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla.
Katarzyna Miron on Helsingissä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hän on valmistunut kuvataiteilijaksi Torunin Kopernikus-yliopistosta Puolasta sekä Helsingin Kuvataideakatemiasta. Miron työskentelee erilaisten tekniikoiden parissa: niin animaation, fiktion, dokumentaarisen kuin performanssivideonkin, mikä johtaa erilaisiin ilmaisuväyliin. Hänen teostensa aiheet viittaavat usein ihmisten, luonnon ja kulttuurin välisiin suhteisiin ja niitä pohditaan aistillisuuden, materiaalisuuden ja intiimiyden käsittein.
Avainsanat: dokumentaarisuus, eläimet, elokuvakerronta, katse, luonto, luontosuhde, näkökulma, rooli, ympäristö
Teokseen liittyvät tehtävät
1. Katse ja roolit
Kenen tai keiden näkökulmasta tarinaa kerrottiin?
Kuka tai mikä (ihminen, eläin, joku muu) tarkkailee ja ketä? Minkälaisen tunnelman se luo?
Minkälaisessa roolissa ihminen on teoksessa?
Miltä tuntuisi olla eläimen tarkkailun kohteena?
Tutki elokuvaa tarkasti: millä elokuvan keinoin katse ja roolit on luotu?
2. Teoksen kerronta
Millä elokuvakerronnan keinoilla (esimerkiksi juoni, leikkaus, valaistus, äänet) tarina on toteutettu?
Millainen aikajänne elokuvassa on?
Miten kuvailisit elokuvan tunnelmaa?
3. Kaupunki ja luonto
Teoksessa ihminen lähtee kaupungista luonnon helmaan. Mitkä asiat ovat sinun mielestäsi osa luontoa? Missä luonto on? Kuuluvatko kaupunki ja rakennukset luontoon? Kuuluuko ihminen luontoon – eläinten ja kasvien valtakuntaan?
4. Eläinkuvat
Tutki luontokuvia. Millä tavoin eläimiä kuvataan luontokuvissa tai luontodokumenteissa? Ota itse valokuva jostain eläimestä ja mieti, miten haluat eläimen esittää. Tutkikaa kuvia ja keskustelkaa niiden herättämistä mielikuvista yhdessä.
5. Ajatuskuplat
Miltä me ihmiset näytämme eläinten silmin? Piirrä tai tee kuva sinua tarkkailevan eläimen näkökulmasta. Kirjoita eläimelle ajatuskuplat: mitä luulet sen ajattelevan sinua tarkkaillessaan?
6. Ajatuskartta
Tee ajatuskartta ihmisen ja luonnon suhteesta toisiinsa.
- Mikä sinun mielestäsi on johtanut siihen, että käytämme luonnonvaroja yli resurssien ja luonnon ekologisen kantokyvyn?
- Onko suhteessamme luontoon asioita, jotka vaikuttavat tähän?
- Onko luontosuhteemme liian ihmiskeskeinen?
- Mitä muita tarkastelutapoja voisimme löytää ihmisen näkökulman rinnalle?
Laita ajatuskarttaan keskelle ensin ihminen (“maailman napa”) ja kirjoita siihen, miten ihminen hyötyy luonnosta. Käännä sitten roolit toisinpäin ja laita luonto keskelle. Millä tavoin luonto hyötyy ihmisestä?
Faktatietoa
Maailman ylikulutuspäivä oli vuonna 2019 heinäkuun lopulla, 2024 se oli elokuun ensimmäinen päivä. Se on päivä, jona ihmisten ekologinen jalanjälki ylittää maapallon biokapasiteetin, eli kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja ja käsitellä fossiilisten polttoaineiden käytön aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä. Käytämme siis noin seitsemässä kuukaudessa luonnonvarat, joiden pitäisi riittää koko vuodeksi. Suurimmat syyt tähän on energiantuotanto, liikenne ja ruoantuotanto (WWF). Suomalaiset viettävät ylikulutuspäivää jo huhtikuun alussa.
7. Eläinten ja ihmisten välinen suhde
Elokuvan alussa on lainaus:
The animal has secrets which, unlike the secrets of caves, mountains, seas are specifically addressed to a man. (“Eläimellä on salaisuuksia, jotka, toisin kuin luolien, vuorten ja merten salaisuudet, on osoitettu nimenomaan ihmiselle.”)
John Berger: Why look at animals
Mitä taiteilijat haluavat sanoa valitsemallaan lainauksella?
8. Äänimaisema
- Mitä ääniä teoksen alussa kuuluu?
- Miten äänimaisema on rakennettu (linnunlaulu ja metsän äänet)? Minkälaisen mielikuvan ne luovat ympäristöstä?
- Mikä oli teoksen ensimmäinen kohtaus?
- Huomasitko kontrastin äänen ja kuvan välillä? Ovatko äänet erilaisia eri vuodenaikoina?
- Voiko äänten perusteella päätellä, missä ollaan?
Muodostakaa 5‒8 hengen ryhmiä. Jokainen ryhmä tuottaa äänimaiseman, jossa kuuluu kaupungin ja luonnon ääniä. Loput ryhmästä kuuntelee silmät kiinni. Kuunteleva ryhmä voi mennä myös lattialle selälleen, ja ääniä tuottava ryhmä liikkuu tilassa äänimaisemaa luoden. Arvuutelkaa, mistä paikoista oli kyse ja miltä äänet tuntuivat.
9. Selostus
Teoksesta puuttuu puhe tai selostus. Tehkää pienissä ryhmissä esimerkiksi luontoelokuvamainen selostus. Jakakaa teos niin moneen pätkään, kuin on ryhmiä, ja jokainen ryhmä tekee selostuksen yhteen pätkään. Esittäkää yhdessä koko luokalle ääneen selostamalla, samalla kun katsotte teosta.