keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Miral juutalaispalestiinalaisen yhteistyön tuloksena

Miralin tarina perustuu palestiinalaisen toimittajan Rula Jebrealin omaelämäkerralliseen romaaniin.  Jebreal on toiminut myös elokuvan käsikirjoittajana.  Elokuvan on puolestaan ohjannut amerikanjuutalainen Julian Schnabel, joka on myös tunnettu kuvataiteilija. 

Mitä elokuvan käsikirjoittaminen ja ohjaaminen käytännössä merkitsevät? Millaisista osakokonaisuuksista/työvaiheista käsikirjoituksen laatiminen ja ohjauksen toteuttaminen yleensä koostuvat? Näkyykö elokuvasta se, että ohjaaja on myös kuvataiteilija tai että käsikirjoittaja on myös toimittaja? Keitä muita toimijoita tai tekijöitä liittyy elokuvan suunnitteluun, tekemiseen ja levittämiseen? Miettikää miten Miral -elokuvan kohdalla voisivat esim. tuottajan, kuvaajan, äänittäjän, leikkaajan, näyttelijän, lavastajan, pukusuunnittelijan, tai maskeeraajaan työpanokset ilmetä?

Vastaamisen apuna voit käyttää Elokuvantaju-oppimateriaalia, jossa on monipuolisesti tietoa elokuvan teon eri vaiheista ja sen toteuttajien tehtävistä/rooleista.

1. Tehtävä: elokuvasuunnitelma

Suunnitelkaa noin viiden henkilön ryhmissä elokuva ja tehkää suunnitelmastanne posteri. Jokaisella osallistujalla voi olla oma vastuualueensa. Käyttäkää siinä värejä, aikakauslehtileikkeitä ja tekstiruutuja. Voitte valita elokuvanne kehysaiheeksi vaikkapa historiallisen aikakauden tai maantieteellisen alueen, (esim. kivikausi, villi länsi, keskiaika, löytöretket, muinainen Egypti…). Selvittäkää esimerkiksi oppikirjojen, hakuteosten tai netin avulla valitsemanne ajan/paikan ominaisluonnetta. Miettikää esim. seuraavia asioita:

  1.         Juoni tai tarina, kohtaukset
  2.         Kuvaustyyli esim. värit/mustavalkoinen, liikkuvat ja still –kuvat, jne.
  3.         Äänimaailma, musiikki
  4.         Lavastus, puvustus ja maskeeraus
  5.         Näyttelijät
  6.         Elokuvan levitys, kohdeyleisöt

 

Miten arvelisit juutalaisen elokuvaohjaajan ja palestiinalaisen käsikirjoittajan yhteistyön sujuneen elokuvan teossa? Millaisia lähtökohtaisia näkökulmia tai mielipiteitä heillä voisi olettaa olevan Israelin ja Palestiinan välisestä tilanteesta? Oliko elokuva mielestäsi puolueellinen tai kantaaottava? Mitä elokuvalla haluttiin sanoa tai tuoda esiin?
Ylen uutisten mukaan Miralin esittämistä New Yorkissa YK:n päämajassa kaavailtiin, mutta hanketta vastustivat sekä Israel että eräät juutalaiset järjestöt. Miksi kuvittelisit Israelin ja juutalaisten järjestöjen vastustaneen elokuvan esittämistä? Millaisessa valossa Israel ja juutalaiset elokuvassa esitetään?

Uutisen pääset täältä.

 Vastaamisen apuna voit käyttää ohessa olevia ohjaajan ja käsikirjoittajan ajatuksia elokuvasta ja sen tekemisestä.


2. Tehtävä: kuva-analyysi

Tästä linkistä löytyy kuva Julian Schnabelin maalaamasta taideteoksesta. Mitä teos esittää? Ajattele hetken Miral -elokuvaa ja mieti, miten maalauksen ja elokuvan aihe voisivat liittyä toisiinsa. Ketä elokuvahahmoa kuvan tyttö voisi esittää? Miksi? Tarkkaile erityisesti tytön pukeutumista, vaikuttaako se tulkintaasi? Mitä sanot maalauksen taustaväristä? Tuoko se jotain mieleesi? Miksi tytön silmiä ei näy? Voisiko tytön ”sokeutta” selittää elokuvan avulla? Oliko jotain, joita elokuvan tytöt tai naishahmot eivät nähneet tai saaneet nähdä? Voit tutustua myös Julian Schnabelin muihin teoksiin ja yrittää etsiä niistä mahdollisia yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia elokuvan kanssa.