keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

 

Elina gör uppror genom ätandet, eller egentligen genom att vägra äta. I boken beskrivs saken så här: “Hon kunde inte förklara varför. Det var inte fråga om att äta eller att låta bli. Det var något mycket större.”
 
a. Vad tycker du det handlade om? På vilka andra sätt hade Elina kunnat agera? Varför gjorde hon som hon gjorde?
 
b. Hur har du själv löst liknande situationer? Vilka sätt att reagera och uttrycka dig har du?Hur gör du uppror?
 
c. Ätstörningar är vanliga i dag. Det skrivs och talas mer och mer om dem. Man tror att många olika faktorer kan förorsaka dem. I Elinas fall handlade det inte om en ätstörning, men precis som då det gäller ätstörningar hade maten en större betydelse än normalt, och betydde inte bara mättnad och hälsa. 
Fundera på vilka händelser som kan leda till ätstörningar. Hur kan man bli fri från dem? Bekanta er med facklitteratur och wwwmaterial, diskussionsforum där ätstörningar behandlas, diskutera med skolsköterskan. Samla er i små grupper och gör kartor med fakta, beskrivningar och upplevelser av ätstörningar. Gör kartorna visuellt intressanta.