keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Parvet 2024. Elokuvayhtiö Aamu. Kuva: Laura Seppälä

Feministisen elokuvateorian uranuurtaja Laura Mulvey kirjoittaa siitä, miten katse synnyttää elokuvissa valta-asetelmia aktiivisen katsojan ja passiivisen katseen kohteen välille. Katse ja siihen liittyvä valta onkin tärkeä teema Parvissa. Elokuvassa puhutaan paljon katseesta: siitä, miten toinen katsoo, mitä tämä näkee ja miten katse vaikuttaa katseen kohteeseen.

  1. Pohtikaa katseen merkitystä Parvissa seuraavien vuorosanojen kautta:

a. ”Musta vaan tuntuu että sä et nää mua. Sä näät just ne asiat, joita mä en haluis että sä näät – niinku mun arvet ja mun ihon. Tuntuu siltä, et mä en pysty hengittämään kun sä katot mua.”

  • Muistatko, kuka vuorosanan sanoo?
  • Kenelle hän sen sanoo – kenen katseesta on puhe?

b. ”Se katto mua niin kuin mä olisin ollut joku symboli jostain, enkä ees tyyliin enää ihminen.”

  • Kenen katseesta Valeria puhuu?
  • Millainen tämä katse on?

c. “Musta tuntuu että sä et ymmärrä ei-binäärisyyttä. Tai jos sä katot mua, ni sulla on joku sellanen cis-katse. Et sä ehkä tajuu et millanen mä niinku oikeesti oon.”

  • Millaisessa tilanteessa Aurora sanoo näin?
  • Mitä Aurora tarkoittaa puhuessaan cis-katseesta?