Katseet
Feministisen elokuvateorian uranuurtaja Laura Mulvey kirjoittaa siitä, miten katse synnyttää elokuvissa valta-asetelmia aktiivisen katsojan ja passiivisen katseen kohteen välille. Katse ja siihen liittyvä valta onkin tärkeä teema Parvissa. Elokuvassa puhutaan paljon katseesta: siitä, miten toinen katsoo, mitä tämä näkee ja miten katse vaikuttaa katseen kohteeseen.
- Pohtikaa katseen merkitystä Parvissa seuraavien vuorosanojen kautta:
a. ”Musta vaan tuntuu että sä et nää mua. Sä näät just ne asiat, joita mä en haluis että sä näät – niinku mun arvet ja mun ihon. Tuntuu siltä, et mä en pysty hengittämään kun sä katot mua.”
- Muistatko, kuka vuorosanan sanoo?
- Kenelle hän sen sanoo – kenen katseesta on puhe?
b. ”Se katto mua niin kuin mä olisin ollut joku symboli jostain, enkä ees tyyliin enää ihminen.”
- Kenen katseesta Valeria puhuu?
- Millainen tämä katse on?
c. “Musta tuntuu että sä et ymmärrä ei-binäärisyyttä. Tai jos sä katot mua, ni sulla on joku sellanen cis-katse. Et sä ehkä tajuu et millanen mä niinku oikeesti oon.”
- Millaisessa tilanteessa Aurora sanoo näin?
- Mitä Aurora tarkoittaa puhuessaan cis-katseesta?