Kokeellinen kerronta ja subjektiivinen otos
Parvet hyödyntää monia kokeellisia kuvakerronnan keinoja. Sen kuvissa hahmojen arkielämän kokemukset sekoittuvat heidän tunnetiloihinsa ja kuvitelmiin erilaisilla tavoilla – osa kohtauksista tapahtuu reaalimaailmassa, osa hahmojen mielikuvituksessa. Näin elokuvan ilmaisuvoimaa voidaan käyttää tarinan kertomisen lisäksi myös tunteiden kuvaamiseen. Tällöin käytetään usein subjektiivista otosta.
Subjektiivinen otos tarkoittaa otosta, jossa kamera kuvaa tapahtumia henkilöhahmon omasta näkökulmasta. Subjektiivinen otos antaa katsojalle näkymän henkilöhahmon ajatuksiin ja tuntetilaan.
- Mikä oli elokuvan mieleenpainuvin subjektiivinen otos?
- Millä tavoin Parvet olisi erilainen, jos siitä poistettaisiin kaikki hahmojen tunnetiloja esittävät subjektiiviset otokset?
Ranskalainen elokuvateoreetikko Jean Mitry on jakanut subjektiiviset otokset erilaisiin kategorioihin. Kategorioita ovat esimerkiksi:
1. Point-of-view (POV) – otos, jossa kamera ottaa henkilöhahmon tilallisen ja ajallisen paikan
2. Takautuma – henkilöhahmon muistikuva
3. Puhdas mielikuva – näemme sen mitä henkilöhahmo vain kuvittelee – hänen unelmansa, pelkonsa, toiveensa jne.
(Lähde: Keränen, Janne (2013). Subjektiivinen elokuvakerronta ja point-of-view otos. Tampereen ammattikorkeakoulu.)
- Muistele Parvet-elokuvan subjektiivisia otoksia, ja mainitse jokaisesta yllä esitellystä kategoriasta yksi esimerkki.