keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Marius on koulun hiihtojoukkueen tähti ja luokkansa tunnollinen oppilas, Frida taas kulkee omia polkujaan eikä häntä voisi vähempää kiinnostaa muiden mielipiteet tai koulun säännöt. Kun Marius ja Frida laitetaan opiskelupariksi, joutuvat he pakostakin tutustumaan toisiinsa ja toistensa elämään. Tutustumisen myötä molempien pahimmat ennakkoluulot saavat väistyä – ja onpa ilmassa aistittavissa pientä ihastumistakin!

1. Miten kuvailisit Fridaa ja Mariusta? Minkälaisia he ovat luonteeltaan? Entä miten he ystävystyvät?

2. Huomaatko yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia Fridan ja Mariuksen välillä? Mitä he harrastavat, entä minkälaiset asiat heitä kiinnostavat?

3. Mitä ystävyys sinulle tarkoittaa? Ketkä ovat ystäviäsi? Onko joku heistä paras ystäväsi, jolle uskallat kertoa salaisuuksia ja jonka puoleen voit kääntyä huolen tai surun kohdatessa? Miten vietät aikaa ystäviesi kanssa? Onko sinulla ystäviä, joita tapaat vain satunnaisesti? Entä ystäviä, joita tapaat harrastuksen merkeissä?

4. Miten määrittelisit hyvän ystävän ja hyvän ystävyyden? Minkälaisista aineksista koostuu hyvä ystävä ja hyvä ystävyys? Voitte käyttää kysymysten apuna seuraavaa MLL:n Nuortennetin tekstiä Parhaita kavereita. Pohtikaa tekstin valossa Mariuksen ja Fridan ystävyyttä.

5. Miten määrittelisit ihastumisen? Mitä on ihastuminen? Keneen tai mihin voi ihastua? Entä mitä on rakastuminen? Onko rakastumisella ja ihastumisella eroa? Keskustelkaa aiheesta!
Voitte käyttää keskustelun apuna seuraavaa Yle Summerin videota.  ”Sutinaa – Kymmenen erilaista ihastumistyyppiä”

6. Miten Mariuksesta huomaa hänen ihastumisensa Fridaan? Entä miten Frida huomioi Mariusta? Onko ihastus molemminpuolista? Minkälaisia neuvoja antaisit Mariukselle tai Fridalle ihastumisen suhteen? Voit käyttää apuna MLL:n Nuortennetin Voisko se tykätä? -tekstistä löytyvää vinkkilistausta.

7. Tehkää tanssivideo Fridan ja Mariuksen tyyliin!
Valitkaa musiikkikappale, jonka tahtiin tanssitte ”epäsynkassa” mahdollisimman pitkään. Voitte lisätä erikoisuuksia (liikkeitä, ilmeitä, eleitä, ääniä) sitä mukaa kun niitä tulee mieleen. Voitte toteuttaa tanssin pareittain, pienryhmissä tai koko ryhmän kesken!

  • Pohtikaa tanssin jälkeen, miltä tanssiminen tuntui. Pohtikaa, mikä merkitys tanssilla oli Mariukselle ja Fridalle elokuvan lopun tanssiaisissa. Pohtikaa myös, mikä rooli ”erilaisella” käyttäytymisellä on esimerkiksi kouluyhteisössä, ja miksi ylipäänsä on niin tärkeää käyttäytyä niin kuin kaikki muutkin, kun kaiken voisi tehdä toisin.