keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Avainteemat: Ystävyys, erilaisuuden hyväksyminen, luonto/ympäristö

Ella-keijulla on kaverinaan hämähäkki nimeltään Spin. Heistä on kivaa luoda Ellan taikasauvasta esiin tulevalla langalla erilaisia kuvioita ja esineitä. Animaatiossa ystävykset saavat ideoita puhaltamalla suustaan halutun asian muotoisia höyrypilviä. Spin ja Ella asuvat metsässä, mutta samalla kaupungissa, jossa puut yhdistyvät toisiinsa muodostaen kerrostalon. Puunrungon sisällä on hissi, joka yhdistää toisiinsa eri kerrokset. Puussa tai kerrostalossa asuu monia metsän asukkaita eri kerroksissa. Hissiin eri kerrokset on merkitty kuvilla (esim. lehti, sieni tai tähti), joita vastaavat asiat löytyvät kustakin kerroksesta. Talossa asuu myös vanhempi mies, jonka tehtävänä on tarkastaa sienten ja lehtien ym. kunto ja merkitä ne lomakkeeseen. Ylimmässä kerroksessa on tähtiä. Kaverukset nousevat ylimpään kerrokseen ja haluavat vetää lankoja tähtien välille. Heille tulee kiistaa siitä mitä kuvioita olisi kiva langoista luoda esiin. Riidan seurauksena Ella-keijun taikasauvasta esiin tuleva lanka katkeaa ja kaverit lähtevät eri teille. Ella yrittää itse luoda sauvastaan lankamuotoja, mutta saa aikaiseksi vain sotkua ja häiriöitä muiden asukkaiden keskuudessa. Spin-hämähäkki yrittää puolestaan saada taikamuotoja oman seittinsä kautta, mutta ei onnistu. Yllättäen hän näkee ohitseen lentävän taikasauvan ja lähtee seuraamaan sitä. Ella alkaa keräämään punomaansa sotkua lankakeräksi. Spin kietoutuu mukaan valtavaksi paisuneeseen lankakerään ja kaverukset ovat jälleen yhdessä. Lopuksi he päättävät järjestää naapuruston asukkaille näytöksen sekä valmistavat trampoliinin, jossa kaikki iloisesti pomppivat. 

Tehtävä 1

Animaatiossa nähdään kuinka taikasauvalla luominen ei onnistu ilman molempien kaverien yhdessäoloa. Keskustelkaa kaveri- ja leikkitaidoista. Vanhemmille lapsille yhteisleikki on usein palkitsevaa, nuoremmat lapset leikkivät rinnakkain omia leikkejään. Molemmissa tapauksissa kaverien mukanaolo leikissä on tärkeää. Suunnitelkaa nukketeatterin tm. keinoin draamallinen esitys, joka käsittelee leikkitilannetta. Esityksessä jossain vaiheessa yhteisleikki rakoilee ja hahmot päätyvät leikkimään yksinään, mutta leikki ei olekaan enää yhtä onnistunutta. Ideoikaa esitykseen draamallinen käänne ja onnellinen loppu. 

Tehtävä 2

Spin ja Ella asuvat jännittävässä paikassa, jossa yhdistyvät toisiinsa metsä, kaverusten mielikuvitus ja kaupunkiympäristö kerrostaloineen ja autoineen. Puun sisällä on hissi, jonka valintapainikkeissa on järjestyksessä kuvat eri kerroksiin sijoittuvista luonnon kohteista. Ottakaa animaation ympäristöstä mallia ja rakentakaa ulos metsäretkellä omia pienoistaloja luonnon materiaaleista. Vaihtoehtoisesti voitte kerätä metsäretkeltä tuliaisiksi erilaisia materiaaleja ja käyttää niitä sisällä kädentaidoissa hyödyksi pienoistalojen rakentamiseen.

Tehtävä 3

Leikkikää piirissä tutustumisleikkiä ”seitti”, jossa jokainen kertoo vuorollaan oman nimen ja esimerkiksi jonkin lempiasian. Tämän jälkeen vuorossa ollut heittää lankakerän jollekin toiselle ringissä olevalle. Leikkiä jatketaan niin kauan, että jokainen on saanut lankakerän itselleen ja osallistujien välille muodostuu langasta rakentuva hämähäkin seitti. Leikin päätteeksi lanka kerätään takaisin rullalle palaamalla takaisin viimeisestä ensimmäiseen.