Tapahtumapaikkoja Rölli Cityssä
Sirkus
-
MIten Rölli ja Tirehtööri tapaavat ensimmäisen kerran?
-
Millaisia ohjelmanumeroita elokuvan sirkuksessa nähdään? Keitä sirkuksessa on mukana? Miksi Rölli haluaa mukaan sirkukseen?
-
Milli Menninkäinen estelee Rölliä kertomalla, että sirkushuvit perustuvat petkutukselle ja valheelle. Mitä Milli Menninkäinen sillä tarkoittaa?
-
Suunnitelkaa ja kuvatkaa omia huiputussirkustemppuja erilaisina trikkikuvina. Tai rakentakaa temppurata ja leikkikää sirkusleikkejä, kuten akrobatiaa, pariakrobatiaa, pyramidieja, jongleerausta tai tasapainoilua.
- Piirtäkää sirkushahmoja vahaliiduilla ja peitevärillä tai pastelliliiduilla. Aiheiksi sopisivat esim. 'Trapetsitaiteilijat vauhdissa' tai 'Notkea nuorallatanssija yläilmoissa'. 'Pelle jongleeraa' tai 'Sirkuskoirien, -kissojen tai -norsujen pyramidi'.
Röllien esikoulu
-
Mitä Tirehtööri opettaa röllien esikoulussa? Mitä tärkeää Juurakko ymmärtää eskaritunnilla? Mistä Juurakko löytää Röllin?
- Mitä ihmislasten esikoulupäivään kuuluu? Keksikää, minkälainen voisi olla rölliesikoulun päiväohjelma. Miten röllipeikkojen esikoulu eroaa ihmislasten esikoulusta. Millaisia taitoja röllien maailmassa tarvitaan?
Kielletty Röllikylä
-
Miksi kylään on kielletty menemästä? Millaisia suunnitelmia Tirehtöörillä on Röllikylän suhteen? Miltä aavemainen kylä mielestänne näyttää?
-
Millaisia päiviä röllivanhukset viettävät “rivitalossaan”?
-
Millaisen suunnitelman Rölli ja Juurakko laativat Röllikylän pelastamiseksi?
-
Suunnitelkaa ja toteuttakaa luonnonmateriaaleista pieniä röllikyliä. Voitte maalata ja sisustaa luonnonmateriaaleista röllille kotoisan pesän pahvilaatikkoon.
- Kuvitelkaa elävänne röllien tavoin eristyksissä ulkomaailmasta. Kuunnelkaa, millaisia ääniä kuulette tai voisitte kuulla luokan ulkopuolelta. Voitte sopia luokasta myös erityisen ääniryhmän, jonka tehtävänä on luoda jännittäviä ääniä eristyksissä olevien ihmeteltäväksi. Sepittäkää tarinoita, siitä mistä äänet ovat peräisin. Yksi kertoo vuorollaan ja muut esittävät pelokkaita röllejä.
Äänipartituureja elokuvan maailmasta
Oppilaat saavat tehtäväkseen kuunnella välitunnilla pihan ääniä. Sen jälkeen piirretään yhteinen yhdeksän ruudun ruudukko, jonka jokaiseen ruutuun merkitään joku välitunnin ääni. Tarkoitus on, että ääni esitetään käsillä, jaloilla tai suulla taputtamalla, napsuttelemalla, tömistelemällä, hankaamalla, sihisemällä yms. Jos halutaan esim. kuvata juoksemista piirretään ruutuun kuvio, joka tarkoittaa juoksua ja sovitaan, miten se tuotetaan.
Yhteen ruutuun merkitään taukomerkintä.
Jokainen saa vuorollaan olla orkesterinjohtaja, joka osoittaa partituurin ääniruutua karttakepillä ja muu luokka on orkesterina soittamassa ääniä. Taukomerkinnän kohdalla on aivan hiirenhiljaista.
Keksikää erilaisia äänipartituureja elokuvaan liittyeen. Millaisia ääniä kuuluu röllien kylässä, sirkuksessa tai luonnossa.