keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Ennen elokuvan katsomista

  1. Tarkastelkaa maailmankarttaa esimerkiksi karttakirjasta tai Internetistä. Missä kaikkialla on sademetsää. Värittäkää sademetsäalueet oheiseen maailmankarttaan.
  2. Millaista on sademetsässä? Parityö: Keskustele parisi kanssa 10 min. Listatkaa 5 yhteistä näkemystä sademetsästä. Listatkaa myös 5 sademetsän eläintä.
  3. Kerätkää koko luokan vastaukset taululle miellekartaksi, jonka keskiössä on sademetsä. Tallentakaa miellekartta vihkoihin tai ottakaa siitä valokuva.

Elokuvan katsomisen jälkeen

Toistakaa ajatuskartta sademetsästä.

1. Keskustelkaa parin kanssa 10 min: Millaista on sademetsässä? Listatkaa 5 yhteistä näkemystä sademetsästä.  Listatkaa 5 sademetsän eläintä.

2. Kerätkää koko luokan vastaukset taululle ajatuskartaksi, jonka keskiössä on sademetsä; verratkaa alkuperäiseen ajatuskarttaan, mitä asioita on tullut lisää, mitkä asiat korostuvat?

3. Piirrä korkea sademetsän puu (esimerkiksi elokuvassa esiintynyt Moabi) ja nimeä kuvaan seuraavat osat:

  • Juuret
  • Runko
  • Oksat
  • Lehdet
  • Entä jos puu olisi metsässä? Nimeä kuvaan vielä, missä olisi latvuskerros.

4. Vastaa seuraaviin väittämiin oikein / väärin. Korjaa väärin olevat lauseet oikeiksi

a) Puun juuret ovat pitkät ja haaraiset, jotta puu saisi paremmin vettä ja ravinteita O

b) Puut kasvattavat pitkän rungon, jotta olisivat lähempänä lintuja V Korjattu: Puut kasvattavat pitkän rungon jotta  saisivat paremmin auringon valoa

c) Puun lehdet ovat usein latvassa, koska siten ne saavat paremmin vettä, jota ne tarvitsevat yhteyttämiseen V Korjattu: Puun lehdet ovat usein latvassa koska siten ne saavat paremmin auringon valoa, jota ne tarvitsevat yhteyttämiseen, myös tarpeellisen veden ne saavat pääasiassa juurillaan

d) Lehdet tuottavat puun tarvitseman energian O

e) Monet kasvit voivat tuottaa myrkkyä karkottaakseen niitä syöviä kasvinsyöjiä O

f) Kolibrit ja lepakot voivat auttaa kasveja lisääntymään O

g) Liaanit kasvattavat tukevan rungon ja auttavat puuta keräämään vettä, valoa ja ravinteita V Korjattu: Liaani kasvaa tukeutuen puiden runkoihin ja oksiin ja kilpailevat puiden kanssa vedestä, valosta ja ravinteista.  Liaanit kuuluvat ns. päällyskasveihin.

h) Sademetsän puiden latvustossa ja rungolla voi kasvaa monia eri kasveja, jopa toisia puita O

i) Tiheässä sademetsässä valo pääsee hyvin metsänpohjalle V Korjattu: Tiheässä sademetsässä valo ei pääse hyvin metsänpohjalle.

j) Sademetsät ovat eliömaailman aarreaitta. Sademetsissä elää suurin osa maailman kasvi- ja eläinlajeista. Muun muassa tästä syystä sademetsien suojelu on välttämätöntä O

k) Jos sademetsä kaadetaan uusi metsä kasvaa tilalle nopeasti ja samanlaisena V Korjattu: Jos sademetsä kaadetaan uusi metsä kasvaa tilalle hyvin hitaasti jos ollenkaan eikä koskaan samanlaisena

5. Kerro kolme syytä, miksi sademetsiä kaadetaan.

polttopuiksi, rakennusten tieltä, teiden tieltä, koska maa halutaan ruuan/tupakan /etanolin/jonkin muun viljelykäyttöön, maa halutaan karjan laidunmaaksi, tilalle halutaan istuttaa puuplantaasi, puita kaadetaan että niistä voidaan tehdä huonekaluja, …

6. Mieti millaisia erilaisia tapoja kasveilla on leivittää siemeniä? Anna esimerkki elokuvasta.

– Kasvit voivat levittää siemeniä esim. tuulen, veden tai eläinten avulla.

– Norsu levitti kasvin siemeniä ulosteensa mukana elokuvassa

  • Voitte tehdä erilaisilla hedelmillä kellumistestejä, ohje löytyy täältä.
  • Voitte tutkia siemeniä, ohje löytyy täältä.

7. Kasvata oma eksoottinen kasvi siemenestä. Kerätkää haluamanne hedelmien siemenet ja istuttakaa ne luokassa yhteisesti.  Merkitkää kasvien ruukkuihin / muihin astioihin mikä hedelmä on missä ruukussa. Pitkää huolta, että kasvit saavat tarpeeksi vettä ja valoa. Mitkä siemenet alkavat kasvaa? Tarkkailkaa kuinka kasvit kasvavat kohti valoa. Kokeilkaa esimerkiksi seuraavia hedelmiä: appelsiini, avokado, granaattiomena, guava, karanbola, mango, papaija, sitruuna, viinirypäle, viikuna.

Tarkempi ohje kasvatukseen löytyy Puutarha.net-sivuilta: ”Monien eksoottisten lajien siemenet itävät helposti ja niistä voidaan saada erikoisia huonekasveja. Kypsistä hedelmistä talteen otetut siemenet kylvetään hiekkapitoiseen kylvömultaan (ei voimakkaasti lannoitettuun huonekasvimultaan), peitetään haihduttamisen vähentämiseksi ja asetetaan lämpimään ja valoisaan paikkaan. Kylvös on myös jatkossa pidettävä tasaisen kosteana. Paras kylvöaika näillekin siemenille on kevät ja alkukesä.
Taimettamisen jälkeen kasvit tarvitsevat paljon valoa, lämpöä ja monet myös kasvutilaa. Kasteluvettä kannattaa seisottaa vuorokauden ja kasveja pitää myös sumutella. Useimmat taimista ovat alkujaan tropiikin lämmöstä, joten kylmää ja vetoa ne eivät siedä.”
(Lähde: http://puutarha.net/artikkelit/123/huonekasvi_hedelmasta.htm)

 

Hedelmien tutkimus toteutettavaksi luokassa:

Tarvikkeet: Rahaa hedelmien ostoon, leikkuulauta, veitsi, astioita hedelmille

Huom! Muista tarkistaa oppilaiden allergiat!

Ostakaa erilaisia hedelmiä luokkaan. Tarkastakaa ostaessanne mistä maasta hedelmä on tuotu. Etsikää hedelmien kotimaat maailmankartalta. Voitte myös piirtää hedelmien kulkemat reitit Suomeen tyhjälle maailmankartalle.
Seuraavaksi tutustukaa hedelmiin. Tarkastelkaa niiden muotoja, millainen kuori hedelmällä on, tehkää kellumistestejä, piirtäkää hedelmät.
Hedelmät ovat maistuvia! Onko jokin hedelmä jota kukaan ei ole koskaan maistanut? Onko joku joskus käyttänyt jotain hedelmiä ruuanlaitossa? Millaisia ruokia niistä on tehty? Voitte kerätä parhaat reseptit kaikkien nähtäville.
Missä eri hedelmissä sijaitsee siemenet? Ovatko siemenet suuria vai pieniä (voitte pohtia tätä sekä ennen, että jälkeen hedelmien avaamisen). Miten eri hedelmät leikataan kätevimmin. Opettaja voi näyttää esimerkkiä ja voitte harjoitella myös vuorotellen.
Kun hedelmät on leikattu muistakaa ottaa siemenet talteen istuttamista varten ja sitten vain herkuttelemaan!

 

8. Etsi kirjainruudukosta elokuvassa esiintyviä eläimiä.

  1. Leopardi
  2. Norsu
  3. Papukaija
  4. Lepakko
  5. Kolibri
  6. Hämähäkki
  7. Muurahainen
  8. Koppakuoriainen
  9. Apina
  10. Sammakko
  11. Kaposiipi
  12. Perhonen
  13. Käärme

  K

  O

  P

  P

  M

   U

   U

   R

   A

   H

   A

   I

   N

   E

   N

   S

   A

   M

   M

   A

   K

   K

   O

   R

   I

   R

   O

   K

   L

   O

   H

   Ä

   M

   I

   K

   O

   L

   I

   O

   B

   N

   E 

   N

   I

   R

   I

   K

   A

   H

   K

   Ä

   Ä

   R

    I

   L

   N

   O

   R

   U

   S

   P

   K

   J

   H

   Ä

   M

   I

   L

   E

   O

   P

   A

   R

   D

   I

   I

   O

   I

   A

   K

   M

   O

   I

    I

   K

   A

   P

   O

   N

   A

   I

   K

   A

   P

   A

   K

   Ä

   Ä

   R

   M

   E

   I

   B

   E

   N

   S

   I

   K

   O

   P

   E

   R

   H

   O

   N

   E

   N

   U

   N 

   R

   O

   I

   U

   N

   E

   N

   O

   K

   Ä

   R

   P

   A

   S

   U

   A

   P

   A

   P

   U

   L

   E

   P

   A

   K

   K

   O

   U

   R

   O

   P

   A

   P

   A

   P

   I

   N

   E

   S

    I

   K

   K

   E

   O

    I

   A

   K

   O

   P

   P

   A

   K

   U

   O

   R

    I

   A

    I

   N

   E

   N

 

9. Valitse jokin ristikon eläimistä ja tutustu sen elämään eläinkirjojen/ Internetin avulla. Muistele myös mitä elokuvassa kerrottiin eläimestä.

Vastaa ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  1. Onko eläin mielestäsi suuri vai pieni?
  2. Onko eläin matelija / sammakkoeläin/ nisäkäs / hyönteinen/ hämähäkkieläin/ lintu?
  3. Elääkö eläin sademetsässä pääasiassa latvustossa/puiden rungolla / puiden sisällä / metsän pohjalla
  4. Onko eläin tuottaja / kasvinsyöjä / hajottaja / peto? Mitä eläin syö?
  5. Voiko eläimestä päätellä onko se yö- / päiväaktiivinen?
  6. Piirrä eläin ja kerro sen päivästä sademetsässä. (Voit piirtää eläimen samaan kuvaan piirtämäsi puun kanssa, muista sijoittaa se oikeaan metsänkerrokseen).