Yläkoulu: oppilaan osuus
Ennen elokuvan katsomista
- Tarkastelkaa maailmankarttaa esimerkiksi karttakirjasta tai Internetistä. Missä kaikkialla on sademetsää? Värittäkää sademetsäalueet oheiseen maailmankarttaan.
- Selvittäkää, minkä maiden alueilla on eniten sademetsää. Listatkaa ainakin 5 maata.
- Millaista on sademetsässä? Parityö: Keskustele parisi kanssa 10 min. Listatkaa 5 yhteistä näkemystä sademetsästä. Listatkaa myös 5 sademetsän eläintä.
- Kerätkää koko luokan vastaukset taululle miellekartaksi, jonka keskiössä on sademetsä. Tallentakaa miellekartta vihkoihin tai ottakaa siitä valokuva.
- Lukekaa elokuvan arvostelu (Leena Virtanen: Sademetsän tarina on upea luontoelokuva. HS 2.1.2014).
Elokuvan katsomisen jälkeen
Toistakaa ajatuskartta sademetsästä.
- Keskustelkaa parin kanssa 10 min: Millaista on sademetsässä? Listatkaa 5 yhteistä näkemystä sademetsästä. Listatkaa 5 sademetsän eläintä.
- Kerätkää koko luokan vastaukset taululle ajatuskartaksi, jonka keskiössä on sademetsä, verratkaa alkuperäiseen ajatuskarttaan, mitä asioita on tullut lisää, mitkä asiat korostuvat?
- Millaiset olosuhteiden tulee olla ilmaston kannalta sademetsässä?
- Kirjoita elokuvasta oma elokuva-arvostelu. Ohjeet löydät täältä.
- Lue alla oleva mielipidekirjoitus ja vastaa siihen perustellen miksi sademetsät tulisi säilyttää, miksi istutettu metsä ei vastaa alkuperäistä metsää ja miten myös me suomalaiset voimme vaikuttaa sademetsien hakkuisiin.
Luonnontilainen sademetsä on kauhea
Luonnontilaiset sademetsät ovat kamalia ryteikköjä joita ihmisten kannattaa välttää. Niissä on kuumaa, pimeää ja kosteaa eikä siellä voi mikään eläin elää. En ymmärrä miksi Suomessa hössötetään jostain sademetsien suojelusta. Eiväthän ne meitä kosketa, emmekä me voi asiaan vaikuttaa. Minä en ainakaan sademetsiä tarvitse. Istutettu ja hoidettu metsä on eri asia, siellä on mukavan helppo kävellä ja tuulikin käy viilentävästi.
Nimimerkki: Kaadetaan turhat metsät!