keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Sammyn matkan varrella ja elämäntarinan aikana meri on muuttunut. Mitä elokuvassa kerrotaan meren muuttumisesta? Ilmasto lämpenee. Ihmiset kaatavat mereen jätteitä ja roskaavatympäristöä. Maailman merillä tapahtuu öljyonnettomuuksia, ihmiset tehokalastavat ja jatkavat kiisteltyävalaanpyyntiä.

Sammy kohtaa myös ihmisiä, jotka yrittävät suojella meriä ja sen eläimistöä.

a. Millainen on meri elinympäristönä eri näkökulmista katsottuna? Jakautukaa ryhmiin ja sopikaa jokaiselle ryhmälle oma, eläimen tai ihmisen näkökulma. Pohtikaa, millaiselta meri näyttää tai millaista olisi olla veden alla, pinnalla, rannalla tai ilmassa eläimenä tai ihmisenä.

Maalatkaa kuvia, joissa kokeilette erilaisia kuvakulmia. Miettikää, kuvaatteko vettä esim. ylhäältä katsoen vai pinnan tasosta käsin.

b. Heittäytykää toimittajiksi ja kirjoittakaa uutisia Valtameri Sanomiin. Kirjoittakaa uutisia eläinten tai ihmisten näkökulmasta. Sopikaa yhdessä elokuvasta kaksi tai kolme mieleenpainunutta kohtausta, joita käsittelette uutisteksteissä. Aiheina esim. tankkerin öljyturma tai tuhansien kilpikonnan poikasten kuoriutuminen.

c. Keskustelkaa, miksi vesiä kannattaa suojella? Miten vesiä voi suojella? Mitä kukin meistä voi tehdä?

Vastatkaa Liitteessä 1 olevaan ympäristöaiheiseen tietokilpailuun.

Seuraavassa osoitteessa on Itämeren suojeluun liittyvää aineistoa, mm. tehtäviä: http://www.itamerenoppimispolku.fi/?cat=13