Lapset ja sota
1) Millä tavoilla toinen maailmansota näkyi elokuvan Sodan ja rauhan lapset lasten leikeissä ja lapsille tarkoitetuissa peleissä, leluissa ja kuvakirjoissa?
2) Jotkut suomalaiset ihailivat 1930–1940-luvuilla natsi-Saksaa. Miten natsi-Saksan vaikutteet, kuten liput, tervehdykset, soihdut tai kirjallisuus näkyivät nuorisolle suunnatuissa tapahtumissa ja toiminnassa?
3) Kuuntele lastenlaulu Tinapoikain marssi vuodelta 1930: https://areena.yle.fi/podcastit/1-50980364
- Minkä ikäisille laulu on mielestäsi suunnattu?
- Millaisen kuvan laulu antaa sodasta?
- Mikä on mielestäsi laulun kasvatustavoite?
4) Elokuvassa Sodan ja rauhan lapset näytetään katkelmia sotavuosien suosikkielokuvasta Suomisen Ollin tempaus (1942). Elokuvan päähenkilö Olli on elokuvissa noin 14-vuotias. Pohdi, millaisia kasvatustavoitteita elokuvan seuraavilla kohtauksilla saattoi olla, kun se ilmestyi jatkosodan aikana:
- Olli pitää koulussa esitelmän omatekoisista aseista ja räjäyttää vahingossa itse tekemänsä pommin
- Olli karkaa ystävänsä kanssa raivausleirille, jossa raivataan peltoa Karjalasta paenneille evakoille
- Ollin perhe adoptoi sotaorpoja
5) Elokuvassa on lainauksia Elias Simojoelta (1899–1940), joka tunnetaan mm. Isänmaallisen kansanliikkeen ja Sinimustat-nuorisojärjestön johtohahmona. Järjestöt olivat ideologialtaan oikeistoradikaaleja.
a) Päättele, mistä 1920–1930-luvun eurooppalaisista aatesuuntauksista ja puolueista Elias Simojoki otti vaikutteita.
b) Mitä kasvatukseen liittyviä arvoja ja tavoitteita löydät tästä Elias Simojoen kirjoituksesta: “Isänmaamme olemassaolo on nyt jos koskaan vaaranalainen. Idän jättiläinen jännittää voimiansa murtautuakseen Suomen kautta länsimaille. Hetkellä millä hyvänsä saattaa rajaseutu peittyä savuun ja tuleen. Sen vuoksi tarvitsemme nuorison, joka pelkää Jumalaa, mutta ei sitten mitään muuta. Meidän nuorisomme täytyy olla valmis syöksymään millä hetkellä hyvänsä ryssän kaasupilviä vastaan. Siihen ei kykene nuoriso, jonka siveellisen elämänvoiman on paheellinen elämäntapa murtanut, ja joka horjuu viettielämänsä pyörteessä kuin kaisla virrassa.”
c) Päättele elokuvan ja edellisen tekstikatkelman perusteella, millaisia Sinimustat-järjestön nuorisoleirit olivat ja millaista ohjelmaa niissä oli tarjolla nuorille.