Ääni ja kuva
Elokuvakerronta tapahtuu melkein aina kuvan ja äänen yhteispelinä. Usein kuva on tarinankerronnan kannalta kuitenkin niin merkittävässä osassa, ettei katsoja kiinnitä elokuvan ääniin yhtä paljon huomiota.
- Pohdi kuvan ja äänen suhdetta elokuvassa Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia. Kumpi on kyseisessä elokuvassa juonen seuraamisen kannalta mielestäsi tärkeämpi elementti?
- Onko elokuvan juonessa tai tarinassa jotakin olennaista, mikä paljastuu vain kuvasta, eikä ääniä kuuntelemalla? Eli jos katsoisit elokuvan niin, että kuulet vain äänet ja dialogin, etkä näe mitä kuvassa tapahtuu, jäisikö jotakin olennaista epäselväksi? Entä jos katsoisit elokuvan ilman ääniä?
Kameratyö
“Syväterävässä kuvassa sekä kameran lähellä että kaukana olevat kohteet näkyvät selvinä ja terävinä samanaikaisesti.” (Lähde: Elokuvantaju)
- Onko elokuvassa Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia syväteräviä kuvia? Ota selvää mitä tarkoittavat syväterävyys ja tarkkuusalue. Mitä Sokeassa miehessä kuvataan tarkasti? Entä mitä jätetään tarkkuusalueen ulkopuolelle? Onko elokuvan kameratyössä hyödynnetty tarkkuusalue suuri vai pieni? Miksi uskot, että kuvauksessa on tehty tällaisia ratkaisuja?
- Pohdi elokuvan visuaalista ilmettä vielä laajemmin. Oliko kameratyössä mielestäsi jotakin muuta poikkeuksellista? Tarkkuusalueiden lisäksi voit muistella ja vertailla elokuvan kuvakokoja, kuvakulmia ja kameraliikkeitä. Lisätietoja kuvakulmista ja kameran liikkeistä löytyy esim. Kavin Elokuvapolku-palvelusta.
- Kun sivuhenkilöt jätetään kuvissa syvätarkkuusalueen ulkopuolelle, heidän muotonsa jäävät sumeiksi ja esimerkiksi kasvojen ilmeitä on lähes mahdotonta erottaa. Miten tämä vaikutti katselukokemukseesi? Vaikuttiko se esimerkiksi siihen, miten suhtauduit sivuhenkilöihin?
Lisätietoa syväterävyydestä:
Elokuvantaju
Digikuva: Syväterävyys viidessä minuutissa
Äänisuunnittelu
Elokuvan äänisuunnittelusta vastaa Heikki Kossi. Kossi on tehnyt äänitehosteita lukuisiin suomalaisiin ja kansainvälisiin elokuviin.
1. Ota selvää, mitä tarkoittaa foley-äänisuunnittelu. Millaisia ääniä ja äänimaisemia muistatte katsomastanne elokuvasta? Miksi äänisuunnittelu on erityisen tärkeää elokuvassa Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia?
Lue lisää äänisuunnittelusta Sound of Metal -elokuvan oppimateriaalista.
Musiikki
- Elokuvan ääniraidalla kuullaan paljon suomalaista musiikkia. Millaisia tunnelmia musiikkivalinnoilla luodaan elokuvaan? Muistelkaa esimerkiksi tanssikohtausta ja kohtausta taksin takapenkillä.
- Elokuvassa kuullaan useampi suomalainen pop-kappale. Valitse joku seuraavista elokuvassa soivista kappaleista, ja kirjoita lyhyt analyysi siitä, mitä uusia merkityksiä laulun säkeet saavat elokuvan antamasta kontekstista.
– Jari Raaste – Ilmalaiva (0:20-1:05)
– Joose Keskitalo – Nyt on sinun aikasi (0:30-1:05)
– Ville Leinonen & Mopo – Kuka tätä laivaa ohjaa (0:00-0:40)