keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

1. Ohjaaja Ole Madsen on kertonut halunneensa käsitellä elokuvassa kysymystä siitä kuinka mies voi palauttaa maskuliinisen kunniansa sen menetettyään. (Lähde: Director’s statement.) Voit muistuttaa mieleesi elokuvan kohtauksia liitteen avulla.

  • Onko kunnia ja itsekunnia mielestäsi sama asia? Miten ne eroavat tai eivät eroa toisistaan?
  • Mitä miehen kunnia tuo mieleesi? Entä miehen itsekunnia?
  • Millaisia asioita miehen kunniaan liitetään elokuvassa? Voit lähestyä kysymystä miettimällä missä kohtauksissa on mielestäsi kyse kunniasta tai sen menettämisestä – kuten mitkä ovat ne elementit, nöyryyttämisen tavat, jotka tarinassa rapauttavat Cristianin (itse)kunnioitusta? Entä Oscarin? Entä Juanin? Miten elokuvassa hankitaan kunnioitusta?
  • Onko elokuvassa esitetty näkemys miehen/pojan kunniasta, sen menettämisestä ja sen takaisin saamisesta mielestäsi uskottava?
  • Koostuuko miehen kunnia eri asioista kuin naisen kunnia? Miksi tai miksi ei?
  • Jos tarinan päähenkilö olisi nainen, olisivatko nöyryytykset olleet samoja? Mitä ne voisivat olla?
  • Ovatko itse/kunnioituksen elementit mielestäsi sukupuolittuneita tai ikäsidonnaisia? Ovatko miehen/pojan kunnia ja naisen/tytön kunnia sama asia? Liitämmekö poikiin/miehiin ja tyttöihin/naisiin erilaisia tai samanlaisia itse/kunnioituksen ja nöyryytyksen elementtejä? Tehkää kaksi rinnakkaista listaa, joihin kirjaatte mieleen tulevia poikiin, miehiin, tyttöihin, naisiin liittyviä (itse)kunnioituksen ja nöyryytyksen elementtejä. Onko muita tekijöitä (esim. uskonto, seksuaalisuus, vammaisuus), jotka vaikuttavat siihen mistä kenenkin (itse)kunnia koostuu?
  • Onko olemassa (itse)kunnioituksen elementtejä, joita voisi luonnehtia yleisinhimillisiksi (eli ne eivät riipu ajasta, paikasta, kulttuuritaustasta, sukupuolesta, iästä, uskonnosta tms. tekijästä)?
  • Elokuvassa kodinhoitaja Fernanda komentaa Cristiania toistuvasti – Haiset pahalle, mene kylpyyn; Älä ole idiootti; Nyt riittää. Ole mies!; Ei enää anteeksipyyntöjä. Ei enää seksistä kiittämistä. Ei enää itkemistä; Eikö sinulla ole itsekunnioitusta? Nouse siitä. Miksi kyseiset vuorosanat on kirjoitettu nimenomaan Fernandolle, kotiapulaiselle? Entä jos vaihdat Fernandon tilalle Annan tai Juanin – muuttuuko mikään?

2. Elokuvassa on kolme väkivaltaista kohtausta:

  1. Nöyryytetty Christian hyökkää Juanin kimppuun vammauttaen tämän kohtalokkaasti, hävittyään jalkapallokentällä käydyn “kaksintaistelun” Annasta.
  2. Mendoza, Veronican isä, hyökkää Oscarin kimppuun ja pahoinpitelee tämän saatuaan tietää että Oscar on viettänyt yön Veronican kanssa.
  3. Christian haastaa Mendozan nyrkkitappeluun sen jälkeen kun tämä on pahoinpidellyt Oscarin. Nyrkkitappelussa iskut olivat kovia ja toistuvia mutta siitä huolimatta  miehet  eivät vuotaneet verta, eivätkä tappelijat osoittaneet kokevansa kipua.
  • Millaisia ajatuksia kohtaukset sinussa herättivät? Mitä ne antavat elokuvan tarinaan?
  • Esitetäänkö väkivalta elokuvassa ongelmaratkaisuna vai jonain muuna?
  • Jos väkivalta oli elokuvassa yksi komediallinen keino muiden joukossa, niin mistä tekijöistä väkivallan komediallisuus muotoutuu?
  • Mikä on väkivallan ja miehen kunnian välinen suhde elokuvassa?