keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Supermarsu 2. Kuva: Yellow Film & TV

1. Geometria

Mehiläispesä muodostuu kuusikulmioista. Miksi mehiläiset käyttävät juuri tätä muotoa? Leikatkaa paperista erilaisista geometrisia muotoja (tai käyttäkää valmiita geopaloja). Kokeilkaa, miten pesä rakentuisi muunmuotoisista paloista.

2. Luokittelu

Millaisten eri periaatteiden mukaan eliöitä voi luokitella? On olemassa virallisia luokittelusääntöjä, mutta matematiikassa voi keksiä myös omia sääntöjä. Tulosta Ulkoluokka-sivustolta lajikortteja. Anna parille tai ryhmälle kasa kortteja ja pyydä luokittelemaan kahteen pinoon itse valitun ominaisuuden mukaan. Tehtävä on hauskempi, jos annat oppilaiden keksiä ominaisuuden antamatta esimerkkejä. Käykää yhdessä läpi, millaisia ominaisuuksia keksittiin.

Luokittelu toimii myös niin, että annat jonkin ominaisuuden, esim. jalkojen määrä, koko, lentokyky, väri, nisäkäs… Parit päätyvät luultavasti erilaisiin ratkaisuihin, joiden pohtiminen yhdessä harjaannuttaa matemaattista ajattelua. Väistämättä syntyy myös ei-luokkia, esim. ei-suuri tai ei-siivellinen.

3. Salamakortit

Lukumäärän taju on matemaattisten taitojen perusta. Sen takia lukumäärien nopeaa hahmottamista kannattaa harjoitella vielä ylemmilläkin luokilla. LIITTEESSÄ on sarja lukumääräsalamakortteja. Niitä voi käyttää yksin tai parin kanssa, tai esimerkiksi kärpäslätkäpelin omaisesti. Opettaja voi niillä myös epämuodollisesti testata oppilaan lukumäärän hahmottamista.

4. Kertolaskukuvat

LIITTEESSÄ on kuvia kertolaskun osittamiseen. Oppilaan tehtävä on muodostaa kuvasta lasku ja laskea se. Ideana on, että vaikeat kertolaskut voi osittaa sellaisiksi, jotka osaa. Viiva merkitsee kohtaa, josta kannattaa osittaa. Kuvia voi käyttää esim. kertolaskusuunnistukseen. Jos työskentelytapa ei ole tuttu, kannattaa tietenkin aloittaa työskentely yhdessä luokassa. Kuvat voi myös levittää jahdiksi koulun käytäville.