Suomen kieli
1. Kuvista kertominen ja kirjoittaminen
Käyttäkää LIITTEEN still-kuvia Supermarsu 2 -elokuvasta.
a) Sanoittakaa tarinaa. Ketä kuvassa on? Mitä kuvassa tapahtuu? Mitä on tapahtunut juuri ennen tai juuri jälkeen? Mitä kuvan henkilöt voisivat sanoa?
b) Keksikää kuvasta sanoja. Oppilaiden taitotason mukaan voitte myös kirjoittaa niitä. Käyttäkää seuraavia ehtoja:
- tietyllä kirjaimella alkavia sanoja
- tiettyyn kirjaimeen päättyviä sanoja
- kaksi- tai kolmitavuisia sanoja
- sanoja, joissa on neljä tavua tai enemmän
- sanoja, jotka tarkoittavat tekemistä (verbejä)
- sanoja, jotka kuvailevat henkilöitä tai ympäristöä (adjektiiveja)
c) Muodostakaa lihottamalla kokonaisia virkkeitä yksittäisten sanojen ympärille.
d) Kirjoittakaa kuvasta virkkeitä.
e) Askarrelkaa johonkin kuvista puhekuplat. Mitä henkilöt voisivat sanoa? Yrittäkää keksiä jotakin, mitä elokuvassa ei ollut.
f) Kirjoittakaa kertomus siitä, mitä tapahtuu kuvan jälkeen.
2. Sanajahti
Tulostakaa LIITTEEN kuvat ja leikatkaa korteiksi. Kiinnittäkää kortit esim. koulun käytäville. Osa voi olla hankalissakin paikoissa.
Oppilas laittaa vihon pöydälle ja kirjoittaa siihen luvut 1.-12. peräkkäisille riveille kuten sanelussa. Hän etsii sanakortin käytävältä ja palaa kirjoittamaan sanan vihkoon oikean luvun kohdalle yksi sana kerrallaan. Tarkistuksineen tähän menee likimain oppitunti. Tarkistusvaiheessa voidaan vielä käydä läpi, miten elokuvat liittyvät sanoihin.
Kortit on suunniteltu niin, että kun ne tulostaa kaksipuoleisina, tavuttamaton ja tavutettu versio samasta sanasta tulostuvat päällekkäin. Kortteja on kahta eri tasoa. Vihreät ovat vaikeampia, siniset helpompia.
3. Noppavirkkeet
LIITTEISTÄ löytyy virkepohjia, joista muodostetaan noppaa heittämällä virkkeitä. Osasta virkkeitä tulee hassuja. Lisätehtäväksi voi antaa esim. hassuimman virkkeen kuvittamisen tai virkkeiden kääntämisen imperfektiin.
4. Kirjoitustehtäviä
a) Harjoitelkaa listan tekemistä. Listatkaa erilaisia supervoimia. Näitä voi kerätä digitaalisesti jaetun muistitaulun avulla (esim. Padlet) tai perinteisesti taululle. Listan voi kirjoittaa esim. ranskalaisilla viivoilla tai virkkeen sisälle.
b) Valitkaa itsellenne supervoima, kyky tai lahja. Kirjoittakaa tarina, jossa käytätte tuota kykyä.
c) Kirjoittakaa tarina aikamatkustuksesta.
- Matkustaisitko menneisyyteen vai tulevaisuuteen?
- Miksi juuri siihen aikaan? Mitä haluat siellä tehdä? Mitä yrität korjata?
- Miten matkustat ajassa?
- Minne saavut?
- Kuvaile, mitä näet, kuulet ja haistat.
- Miten toteutat hankkeesi?
- Mitä vastoinkäymisiä kohtaat?
- Miten pääset takaisin?
- Mitä tuot tuliaisina?
d) Kirjoittakaa kirje itsellenne tulevaisuuteen.
5. Kirjasta elokuvaksi ja takaisin
Henkilö, joka muokkaa kirjan elokuvaksi, näytelmäksi tai kuunnelmaksi, on ammatiltaan dramaturgi. Monesti dramaturgien valinnat ärsyttävät katsojia ja kuulijoita. Hauska kohtaus tai jopa kokonainen hahmo on jätetty pois, ja tilalle on tullut vaikka mitä pöhköä.
a) Keskustelkaa elokuvista, jotka ovat muuttuneet matkalla kirjasta filmiksi. Mitä ajattelette esimerkiksi Harry Potter ja salaisuuksien kammion filmisovituksesta? Tuleeko mieleen toisia elokuvia, jotka on toteutettu väärin? Onko hyvä vai huono asia, että tarinaa muutetaan?
b) Lukekaa kirja Supermarsu palaa tulevaisuuteen. Mikä siinä on samaa kuin elokuvassa? Mitä on muutettu? Miksi?
c) Dramaturgeilla on taiteellinen vapaus, mutta monesti jotain on lisättävä tai otettava pois, jotta tarina saadaan toimimaan uudessa muodossaan. Kokeilkaa itse:
Jakautukaa ryhmiin. Jokainen ryhmä saa lyhyen tekstinpätkän, josta ryhmän tehtävänä on valmistaa elokuvan, näytelmän tai kuunnelman kohtaus. Se voidaan videoida, äänittää tai näytellä luokalle. Ryhmä kertoo, millaisista asioista ryhmässä päädyttiin keskustelemaan ja mitä jouduttiin muuttamaan. Tekstinä voi käyttää mitä tahansa luokassa vaikkapa yhdessä luettuja kirjaa tai niitä löytyy helposti iltasatu.orgista.