Omien rajojen asettaminen
Siirtäkää luokassa tuoleja ja pöytiä niin, että mahdutte liikkumaan luokan keskellä. Jakakaa tila kolmeen osaan.
Liikkukaa opettajan lukeman kohtauksen jälkeen alueelle 1. jos mielestänne teko ei riko ystävyys- tai parisuhteen rajoja, alueelle 2. jos teko tuntuu väärältä, mutta sen voisi vielä saada sovittua ja alueelle 3. jos teko tai toiminta on teidän mielestänne täysin väärin, eikä enää sovittavissa.
Kohtaus 1. Sofia pyytää Elinaa hakemaan huumeita Elinalle tuntemattomalta mieheltä, koska tietää, että Elina on ihastunut häneen.
Kohtaus 2. Sofia tarjoaa Elinalle huumausaineita bileissä.
Kohtaus 3. Elina painostaa Sofiaa käyttämään ekstaasia tanssikoulun pääsykokeissa, koska ajattelee tämän parasta.
Kohtaus 4. Elina uhkaa julkaista Carolinesta kuvaamansa videon, mikäli Caroline jatkaa ystävyyttään Sofian kanssa.
Kohtaus 5. Elina kuvaa salaa Sofiaa harrastamassa seksiä.
Kohtaus 6. Elina julkaisee nettiin videon, jossa Sofia harrastaa seksiä.
Opiskelijat voivat vuorollaan perustella, minkä takia siirtyivät valitsemilleen alueille.
Pohtikaa tehtävän jälkeen:
- minkä takia pari- tai ystävyyssuhteissa voi olla vaikea asettaa omia rajoja?
- kuinka rajojen asettamista voisi helpottaa ja harjoitella?