Mediajulkisuus

Elokuvan pääosassa on Pertti Kurikan nimipäivien matka kohti Euroviisuja. Ensin bändin täytyy kuitenkin käydä Uuden Musiikin Kilpailun karsinnoissa. Vasta sen jälkeen matka kohti Euroviisuja voi alkaa. Media on aina seurannut tarkasti Euroviisuja. Viisuihin valittu esiintyjä edustaa hetken koko maata, koko maailman edessä. Se voi lisätä esiintymis- ja menestymispaineita. Kilpailu Euroviisuissa on ankaraa taistelua huomiosta ja menestyksestä. Samaan aikaan viisut tarjoavat paikan päällä ja kotikatsomossa viihdettä sadoille tuhansille ihmisille.
1. Tutustukaa seuraavaan tekstiin mediajulkisuudesta ja Ylen kokoamiin Euroviisu-uutisointeihin. Pohtikaa sitten Pertti Kurikan Nimipäivien valintaa Euroviisuedustajaksi. Mitä ja miten PKN:stä kirjoitetaan? Millaiset asiat uutisissa nousevat esille? Miten ihmiset suhtautuvat siihen, että Suomen edustaja Euroviisuissa on PKN? Miksi PKN on epätavallinen euroviisuedustaja? Miten bändin jäsenet itse suhtautuvat nopeasti kasvaneeseen julkisuuteen? Onko elokuvassa hetkiä, jolloin median edustajat menevät liian pitkälle? Mitä ajatuksia ja tunteita bändin julkisuuden hetket teissä herättävät?
Julkisuudessa usein esiintyvät henkilöt eli julkkikset ovat koko kansan tuttuja, jotka työnsä tai asemansa vuoksi esiintyvät usein mediassa. Julkkikset ja media ovat riippuvaisia toisistaan. Yleensä yhteistyö on asiallista ja journalistisen etiikan mukaista. Intimiteettisuojasäännöksellä pyritään siihen, että ihmisten yksityisyyttä ei loukata. Viime vuosina mediakohusta on kuitenkin tullut myyntikeino. Sitä käyttävät varsinkin iltapäivälehdet ja sensaatiohakuiset aikakauslehdet. Televisio ja radiokin jatkavat usein kohuksi nousseen asian käsittelyä omine painotuksineen. Lainsäädäntö luonnollisesti antaa rajat kunkin maan median toiminnalle. Suomalaisen, avoimen yhteiskunnan arvomaailmaan kuuluu erilaisten julkaisujen salliminen. Median sisäinen kilpailu myyvistä jymyuutisista eli skuupeista ja nopeudesta vaikuttaa koko mediamaailmaan: samoja aiheita käsitellään eri medioissa, käytetyt uutis- ja kuvalähteet ovat samoja ja jopa samat ihmiset saattavat olla tekijöinä, vaikka media vaihtuu. Nykyään puhutaankin mediakentän samankaltaistumisesta ja viihteellistymisestä.
Lähde: edu.fi
2. Lukekaa Inhimillisten uutisten juttu Toinen kierros – ohjaajan silmin. Miten jutussa kuvataan yhtyeen matkaa Euroviisuihin? Miten jutussa käsitellään "kenelle saa nauraa" -kysymystä? Mitä mieltä olette siitä?
3. Miten Tokasikajuttu suhtautuu vammaisuuteen ja kehitysvammaisiin ihmisiin? Ovatko he esimerkiksi aktiivisia toimijoita?