keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Pertti Kurikan Nimipäivien taustavoima on vuonna 1993 perustettu Helsingin lyhytaikaiskoti ja työpaja Lyhty ry. Lyhty ry on yhdistys, joka ei tavoittele voittoa. Se tarjoaa aikuisille kehitysvammaisille asumis-, työpaja ja oppimispalveluja. Sen ohjelmaan kuuluvat kulttuuritapahtumat, koulutus ja vapaa-ajan toiminta. Lyhty ry:ssä eri alojen ammattilaiset voivat oppia uusia tietoja ja taitoja eri aloilta.

Lyhty ry haluaa edistää vammaisen, hänen omaistensa ja koko yhteiskunnan hyvinvointia. Lyhdyn tapa toimia on ainoa laatuaan. Se on herättänyt kiinnostusta niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Kulttuuripaja Valo

Kulttuuripaja Valo on työpaja kehitysvammaisille aikuisille, jotka työskentelevät esittävän taiteen parissa. Paja on perustettu vuonna 2004 ja sen tapa toimia on ainutlaatuinen Suomessa. Valo tarjoaa kehitysvammaiselle mielekästä, ammattitaitoa kehittävää työtä. Työhön sisältyy esiintymisiä, opintoja ja matkoja.

Kulttuuripajan toiminnan ajatus on löytää jokaiselle oma taiteen tekemisen muoto, oli se sitten musiikki, draama, video, radio tai tanssi. Kulttuuripaja on ennen kaikkea päivätoiminta- tai työpaikka siellä toimiville kehitysvammaisille. Ohjaajat tukevat pajalaisia heidän oman taiteensa tekemisessä.

Lähde: Lyhty ry, Kovasikajuttu-oppimateriaali

1. Miten Lyhty ry:n toiminta näkyy elokuvassa? Minkälaista apua ja tukea yhdistys tarjoaa bändin jäsenille?

2. Pohtikaa, mikä merkitys yhdistyksen tuella on kehitysvammaisille. Millainen heidän tilanteensa olisi, jos yhdistystä ei olisi olemassa?
 

Resonaari – Musiikin erityispalvelukeskus

Lyhty ry:n lisäksi Pertti Kurikan nimipäivien menestykseen on vaikuttanut Resonaarin musiikkikoulu. Se kouluttaa (kehitys)vammaisia muusikoiksi Kulosaaressa, Helsingissä. Musiikkikoulun johtajat Markku Kaikkonen ja Kaarlo Uusitalo ovat kehittäneet kuvionuotit. Ne ovat menestyneet niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Kuvionuottien värit ja muodot tekevät mahdolliseksi muuten vaikealukuisten nuottien lukemisen.

3. Tutustukaa musiikkikoulun toimintaan ja kuvionuottien maailmaan. Minkälaisia palveluja ja koulutusta musiikkikoulussa on? Ketkä niitä voivat käyttää? Mitä ajatuksia kuvionuotit herättävät?
 

Punk-musiikki ja Pertti Kurikan nimipäivät

Tutustukaa Ylen artikkeliin (Yle: ”Punk tyhmyreille: armotonta tykitystä ilman sääntöjä”) punkin synnystä, merkityksestä ja roolista musiikissa ja yhteiskunnassa. Voitte tutustua aiheeseen lähemmin esimerkiksi Wikipediassa.

4. Mikä tekee Pertti Kurikan nimipäivistä nimenomaan punk-bändin?

5. Kuka kirjoittaa sanat bändin kappaleisiin? Millaisia sanoitukset ovat, millaisista asioista ne kertovat? Kenelle tai minne kappaleiden sanoma on tarkoitettu? Tutkikaa esimerkiksi yhden kappaleen sanoituksia. Mitä kappaleella yritetään kertoa?