keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU
Kuva © Tuffi Films 2019

Nuori tyttö yrittää selvitä bussimatkasta ja tuntemattomista ahdistelijoista

Tehtävien teema: Puuttuminen häirintään sivullisena

Pohjustus: Käydään yhdessä läpi elokuvan tapahtumat ottaen huomioon kaikkien osallisten näkökulmat ja reaktiot.

Milja on matkalla kouluun ja kuuntelee omiin ajatuksiinsa uppoutuneena musiikkia. Kaksi nuorta miestä on matkalla juhliin ja alkaa imarrellen suostutella Miljaa mukaansa. Kun Milja kieltäytyy kohteliaasti lähtemästä mukaan, miesten käytös muuttuu epäkunnioittavaksi ja lopulta tietoisen pahantahtoiseksi. Kun Milja ei taivuttelusta huolimatta myönny miesten ehdotteluun, nämä pyrkivät ensin loukkaamaan Miljaa ja sitten nolaamaan tämän julkisesti. Milja on tilanteesta selkeästi ahdistunut ja yrittää saada miehiä lopettamaan. Kukaan sivullisista ei puutu tilanteeseen, vaikka he eivät voi olla huomaamatta sitä. Lopulta Milja ryntää ulos bussista ja kävelee kouluun. Luokassa opettaja kysyy, onko kaikki hyvin, mutta jättää asian sikseen saatuaan myöntävän vastauksen.

1. Miten miesten suhtautuminen Miljaan muuttui, kun tämä kieltäytyi lähtemästä näiden mukaan? Miksi he alkoivat käyttäytyä loukkaavasti Miljaa kohtaan?

2. Miten olisit itse toiminut Miljan tilanteessa? Miksi Milja toimin niin kuin toimi?

3. Miksi sivulliset eivät puuttuneet tilanteeseen? Jos olisit itse istunut bussissa, miten olisit toiminut?

4. Näytelkää kohtaus uudestaan käydyn keskustelun pohjalta joko pienissä ryhmissä tai koko ryhmän kanssa niin, että osa ryhmästä näyttelee ja osa on yleisönä. Voitte kokeilla erilaisia toimintavaihtoehtoja improvisoiden. Sopikaa ennen kunkin kohtauksen alkua, kuka (Milja, jompikumpi tai molemmat miehistä, sivulliset) kullakin kerralla toimii toisin. Vastaavasti pienryhmät voidaan jakaa niin, että eri ryhmät varioivat eri henkilöiden toimintaa.

Variaatioita:

  • Opettaja voi halutessaan pysäyttää kohtauksen sen eri vaiheissa ja pyytää valitsemiaan osapuolia kertomaan, miltä heistä tuntuu tai mitä he ajattelevat. Vaihtoehtoisesti myös yleisöä voi pyytää pohtimaan, miltä lavalla olevista henkilöistä mahtaa tuntua.
     
  • Jos ryhmällä on hyvä improvisaatiovalmius, voi koko kohtauksen näytellä niin, että yleisö antaa lavalla oleville näyttelijöille toimintaohjeita, joiden mukaan näyttelijät muuttavat käytöstään.
     
  • Kohtaukselle voidaan myös sopia etukäteen yleissävy, jonka mukaan se tulee näytellä, esim. kohteliaasti, rehellisesti, aggressiivisesti jne. ja tutkia sitä kautta erilaisten käyttäytymismallien vaikutusta lopputulokseen.