keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Tytöt, tytöt, tytöt/Citizen Jane Productions. Kuva: Ilkka Saastamoinen

Tytöt tytöt tytöt -elokuvan tarina kietoutuu kolmen erilaisen tyttöhahmon ympärille. Mimmi, Rönkkö ja Emma ovat helsinkiläisiä nuoria aikuisia, jotka ovat kukin omanlaistensa pohdintojen äärellä. Emman elämä kietoutuu kunnianhimoisen taitoluistelu-uran ja siihen liittyvän suorittamisen ympärille, mutta saa uusia sävyjä, kun hän tapaa Mimmin ja rakastuu. Mimmi tasapainoilee hankalan äitisuhteensa, kuohuvien tunteidensa ja ihanan mutta samalla pelottavan rakastumisen kanssa. Rönkkö puolestaan haluaisi kovasti nauttia seksistä ja kokeilla eri asioita, mutta seksi ei oikein tunnu miltään useista yrityksistä ja eri kumppaneista huolimatta.

Kaikkien tyttöjen tarinoita yhdistää elokuvassa se, että itsensä etsimiseen, suuriin tunteisiin ja mokailuihin suhtaudutaan ymmärtäväisesti, osana elämää. Tyttöjä ei leimata eikä rangaista, vaan heidän annetaan tarinan aikana kasvaa kukin omaan suuntaansa. Nuorten naisten elokuvallisissa kuvauksissa ovat usein painottuneet esimerkiksi ystävyyksiin liittyvät rankatkin kriisit, ongelmat ja kipuilu. Tytöt tytöt tytöt nostaa kuitenkin esiin ystävyyden voimavarana, ystävyyteen liittyvät monenlaiset tunteet ja sen, kuinka ystävyys kestää erilaisuudesta ja ajoittaisista erimielisyyksistä huolimatta.

Pohdittavaksi

  1. Pohtikaa pareittain tai pienissä ryhmissä kutakin päähenkilötyttöä: Mimmiä, Rönkköä ja Emmaa. Voitte esimerkiksi koota miellekarttaa jokaisen hahmon nimen ympärille ja pohtia vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin.
    – Mikä on hahmon suurin dilemma?
    – Millaisia tunteita hän kokee?
    – Mistä hän haaveilee?
    – Mitä haluaisitte sanoa hänelle?
    – Mitä toivoisitte, että hänelle tapahtuu elokuvan tarinan jälkeen? Mitä voisi tapahtua neljäntenä perjantaina?
    – Samastuitteko johonkin hahmoista tai joihinkin hänen kokemuksiinsa? Miksi? Jos ette löytäneet elokuvasta samastumispintaa, miksi?
    – Millainen suhde Mimmillä, Rönköllä ja Emmalla on toisiinsa? Millaisen kuvan elokuva antaa ystävyydestä? Löydättekö ystävyyden kuvauksesta samastumispintaa?

  2. Pohtikaa yhdessä, millaisia tyttöjä elokuva yhtäältä kuvaa ja toisaalta jättää pois. 
    – Mitä elokuva kertoo tyttöjen perhesuhteista ja muista taustoista?
    – Millaisen vaikutelman heidän kaveriporukastaan saa?
    – Millaisia tyttöjä elokuvasta puuttuu?
    – Olisitteko toivoneet elokuvaan mukaan myös toisenlaisia päähenkilöitä? Millaisia tyttöjä olisitte toivoneet mukaan?

  3. Elokuvan tärkeänä teemana ovat nuorten välisten suhteiden lisäksi tyttöjen suhde äiteihinsä, jota kuvataan Mimmin ja Emman erilaisten äitisuhteiden kautta.
    – Millainen suhde Mimmillä on äitiinsä? Entä Emmalla?
    – Millaisia odotuksia ja toiveita tyttärillä on äitejään kohtaan? Entä äideillä tyttäriään kohtaan?
    – Pohtikaa yhdessä, millaisten kohtausten kautta äiti-tytär-suhteita elokuvassa kuvataan. Mitä tunteita näihin kohtauksiin liittyy?