keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Tytöt tytöt tytöt 2022. Kuva: Ilkka Saastamoinen / Citizen Jane Productions.

Elokuvan tekijät ovat haastatteluissa kertoneet, kuinka heille oli elokuvassa ja sen mainosmateriaalissa tärkeää päästä visuaalisesti lähelle sitä, millaisia päähenkilötytöt oikeasti ovat ja mitä he tuntevat. Yhtenä tärkeänä ohjenuorana oli pyrkimys rosoiseen, aidonoloiseen visuaaliseen maailmaan, joka voi osaltaan olla vastavoimana siloitellulle ja äärimmilleen photoshopatulle kuvakulttuurille.

Erilaisia tunteita välitetään elokuvassa moninaisten visuaalisten ja auditiivisten keinojen avulla. Keskusteluun tai ilman sanoja välittyviin tunteisiin pohjautuvissa kohtauksissa kamera saa vapaasti kohdentua ja viipyä henkilöiden kasvoissa, usein ilman musiikkia tai muita äänimaailmaa. Toisaalta elokuvan useissa kohtauksissa käytetään musiikkivideomaista tyyliä, jossa musiikki yhdistyy visuaaliseen moniulotteisuuteen: valojen välkettä tanssilattialla, auton ohi kiitävää maisemaa, nopeaa liikettä ja leikkauksia.

Pohdittavaksi

  1. Muistelkaa elokuvasta kohtauksia, jotka jäivät teille erityisen hyvin mieleen. Voitte katsoa myös muistin virkistykseksi elokuvan trailerin.
    – Mitä muistatte näiden kohtausten visuaalisesta maailmasta? Millaisia värejä/valoja niissä oli läsnä? Entä millaisia tapahtumapaikkoja?
    – Millainen äänimaailma näissä kohtauksissa oli? Millaista tunnelmaa musiikki loi?

  2. Muistelkaa, missä elokuvan kohtauksissa Emma, Rönkkö tai Mimmi kokivat erityisen vahvoja tunteita (iloa, rakastumista, surua, kiukkua, vihaa, pettymystä, epävarmuutta, nolostumista jne).
    – Mihin tilanteisiin pystyitte samastumaan? Entä mitkä tunteet tuntuivat vierailta?
    – Miten tunteita kuvattiin visuaalisesti (valot, värit, tapahtumapaikat, lähikuva jne.)?
    – Entä miten musiikkia käytettiin välittämään hahmon tunnetilaa?

  3. Pohtikaa, millaisia erilaisia liikkeen muotoja elokuvassa oli (esim. taitoluistelukoreografiat jäällä ja ilman luistimia, tanssiminen, juokseminen).
    – Millainen visuaalinen ja äänimaailma erilaisissa liikettä kuvaavissa kohtauksissa oli? Miten esimerkiksi taitoluistelu- ja klubilla tanssimiskohtaukset erosivat toisistaan äänimaailman ja visuaalisten ratkaisujen suhteen?
    – Millaisia tunteita erilaisiin liikemuotoihin elokuvassa liittyy? Millaisia ristiriitaisia tunteita Emmalla on taitoluistelua kohtaan? Entä mitä tunteita liittyy klubilla tanssimiseen?

Tehtävä: elokuva-arvio

Kirjoita elokuva-arvio elokuvasta Tytöt tytöt tytöt. Kiinnittäkää erityisesti huomiota elokuvan visuaaliseen maailmaan.
Ohjeet arvion kirjoittamiseen löydät täältä.
Voit lukea inspiraatioksi ohesta löytyvän Koulukinon Kelaamossa julkaistun elokuva-arvion.