keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Veden vartija, kuva Kjell Lagerroos, © Bufo 2021

Luovan kirjoittamisen tehtäviä voidaan käyttää Veden vartija -elokuvan katsomisen jälkeen esimerkiksi yhtenä tapana purkaa katselukokemusta ja kehitellä elokuvan herättämiä ajatuksia eteenpäin.

1. Veden vartija päättyy jatko-osaa kaipailevasti. Kirjoita elokuvalle jatkoa. Jatko voi olla käsikirjoituksen suunnitelma, uudenlainen lopetus elokuvaan tai esimerkiksi lisättyjä kohtauksia elokuvaan.

  • Mitä tapahtuu kansalle, hallinnolle ja vedelle?
  • Kuinka Sanjan, Norian äidin ja Taron käy?
  • Mitä tapahtuu kuvatulle maailmalle?

2. Kirjoita kohtaus, jossa olet teemestarin talossa ja osallistut teeseremoniaan. Pyri kuvailemaan tilannetta eri aisteihin vedoten.

3. Mitä muuta paljastuu Kadotetuilta mailta? Kirjoita tutkimusmatkailijan päiväkirjamerkintä Skandinavian unionin pohjoisosista.

4. Valitse jokin Saarelan elokuvan kohtaus ja kirjoita se esimerkiksi teemestari Norian naapurin näkökulmasta. Tehtävässä harjoitellaan fokalisaation eli näyttökulman muuttamista. Lisätietoa käsitteestä saa Tieteen termipankista.

5. Kerro Taron tarina ja avaa syitä hänen valintojensa taustalla. Tarina voi taipua monenlaiseksi eri tekstilajiksi.

  • Mieti Taron tarinan kertomiselle jokin syy tai tavoite. Haluatko välittää tietoa, pyrkiä henkilökohtaisuuteen, vuorovaikutuksellisuuteen, tunteiden herättämiseen vai vaikkapa anteeksiantoon?
  • Valitse tekstilaji, mikä tuntuu toimivalta ja sopii tarinan tavoitteisiin. Teetkö siis esimerkiksi haastattelun, uutisen, novellin, runon, päiväkirjamerkinnän, muistokirjoituksen, kirjeen, videon tai ääniviestin? Vai onko tarina kaiverrettu esimerkiksi Taron kotitalon seinään?

6. Osallistu Saarelan elokuvassa esitettyyn syyskekriin, mene kokon äärelle, valitse naamiosi tanssiaisiin. Keskity kuvaamaan tunnelmaa, äänimaailmaa ja kekriin osallistumisen merkitystä. Valitse tehtävään sopiva tekstilaji.

7. Kirjoita artikkeli syyskekrin merkityksestä Skandinavian unionissa vierailevalle matkailijalle.

  • Perehdy artikkeliin tekstilajina Juttutyypit.fi-sivustolta.
  • Pyri jäljittelemään artikkeleille ominaista tyyliä ja lisää mukaan myös kuvitusta.
  • Keksi artikkelille julkaisukanava, joka sopii Veden vartija -elokuvan maailmaan.

8. Valitse yksi Veden vartija -elokuvan kohtaus ja tee siitä sarjakuva tai runo. Pohdi tehdessäsi seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä sarjakuvassa välittyy kuvista, mikä puhekuplista?
  • Päätä, onko sarjakuvasi mustavalkoinen vai värillinen. Mikä merkitys valinnalla on kokonaisuuteen?
  • Mitkä sananvalinnat kohtauksen dialogista on hyvä sisällyttää sarjakuvaan tai runoon? Mitkä ovat olennaisimmat ja ilmaisukykyisimmät sananvalinnat, jotka kannattaa säilyttää?
  • Millä tavalla runoon tai sarjakuvaan saadaan tiivistettyä kohtauksen tunnelma?

9. Kirjoita jostain Veden vartijan kohtauksesta parodia eli ivamukaelma. Voit lukea lisää parodiasta Tieteen termipankista. Voit lähteä pohtimaan parodioitavaa kohtausta myös seuraavien kysymysten pohjalta:

  • Mitä muuta Sanja ja Noria löytävät salaiselta lähteeltä tai muovihaudoista?
  • Mitä kaikkea Sanja rakentaa tai korjaa verstaassaan?
  • Mitä kekrinaamiaisissa tapahtuu?
  • Mitä oireita huonolaatuinen vesi saa kansalaisissa aikaan? Mitä oireita huonovointisella Minjalla on?
  • Minkä tempun Noria tekee Tarolle teeseremoniassa?
  • Mitä lisäominaisuuksia helivaunussa onkaan Norian opetellessa ajamaan sillä?
  • Mitkä laulut alkavat soida Janssonin retkikunnan cd:ltä?
  • Miltä Skandinavian unionin muoti näyttää?