menu

EHO

Elokuva­harrastus­ohjaajan työkalupakki

Tehtävien suunnittelu

Onnistumisen kokemuksia monipuolisista tehtävistä

“Käsittäminen”, käsillä tekeminen on kaiken abstraktin ajattelun pohjalla. Alakouluikäisten lasten kohdalla konkretia ja kehollinen toiminta tuo jokaiseen työvaiheeseen mielekkyyttä.

Perinteisen fiktiivisen elokuvan suunnittelu ja kuvausprosessi on usein melko abstraktia toimintaa, joka vaatii paljon kuvittelukykyä. Harrastusryhmän tehtäviä suunnitellessa kannattaakin pohtia, miten tekemistä voisi lähestyä konkretian kautta: elokuvan tunnelmaa voidaan tutkia maalamalla, tarinan ideoinnissa lähteä liikkeelle esineestä ja kuvauksissa lavastamalla tila.

Elokuvaharrastuksessa voidaan tehdä lyhyempiä, tuntikohtaisia harjoitustöitä ja tehtäviä, tai lähteä tekemään koko ryhmän kesken yhteistä pidempää elokuvaa. Mitä pienemmistä oppilaista on kyse, sitä nopeammin he tarvitsevat onnistumisen kokemuksia tehtävissä. Jokaisella harrastuskerralla olisi hyvä saada jotakin konkreettista aikaan. Hyvässä tehtävässä on selkeät rajat, siinä saa käyttää omaa luovuutta, eikä tehtävässä voi epäonnistua.

Tehtäväpankki

Tehtäväpankista voit hakea tae tehtäviä aihealueen, ikäryhmän ja aihetunnisteiden mukaan. Lisäksi tehtävät on jaoteltu kolmen taitotason mukaan. Uuden ryhmän kanssa kannattaakin varmistaa, että tehtävä sopii aloittelijoille.

  1. Aloittelijat: Tämä ryhmä koostuu aloittelijoista, jotka ovat juuri aloittaneet uuden taidon tai harrastuksen oppimisen. Heillä on innokkuutta ja uteliaisuutta, mutta he tarvitsevat vielä paljon ohjausta ja harjoittelua.
  2. Edistyneet: Tämä ryhmä on jo saavuttanut perustaidot ja heillä on hyvä ymmärrys aiheesta. He pystyvät itsenäisesti ratkaisemaan ongelmia ja kehittämään taitojaan, mutta heillä on vielä paljon opittavaa.
  3. Taitajat: Tämä ryhmä koostuu henkilöistä, jotka hallitsevat taidon tai aiheen erinomaisesti. Heillä on syvällinen ymmärrys aiheesta ja he pystyvät soveltamaan tietoaan monimutkaisiin ongelmiin. He voivat myös toimia mentoreina ja opettajina muille.

Jokainen vaihe on tärkeä osa oppimisprosessia. Muista, että jokainen meistä on ollut joskus aloittelija, ja taitajaksi tuleminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Tehtäviä muualla

Useilla elokuvakasvatussivustoilla on valmiita tehtäväkokonaisuuksia, joita voi hyödyntää opetuksessa. Toimijoilla saattaa olla erilaiset pedagogiset lähtökohdat. Lue lisää elokuvakasvatuksen suuntauksista Elokuvakasvatus-osiosta.

KAVI:n elokuvapolun tehtävät

Elokuvaviikon Tehdään-osion työpajat

CinEd -palvelun oppimateriaalit