keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan ehkä tärkein kohtaus sijoittuu koulun pihalle. Katsojalle ennestään tuntematon ilvestyttö Lotta on saanut opettajalta luvan aloittaa koulun. Hän seisoo ujona koulun ovella, kun hänet kutsutaan mukaan leikkiin. Hippa tai jalkapallo eivät suju. Lotan kauhu on silmin nähtävää lasten lällätellessä hänelle hänen jäätyään hipaksi.

Tutkimusten mukaan ihmisten on melko helppo hyväksyä erilaisuus, jolle on näkyvä syy. Tähän luokkaan menevät esimerkiksi liikuntavammat ja Downin oireyhtymä. Sen sijaan on todettu, että suurimman kiusatuksi joutumisen uhan alla ovat henkilöt, jotka näyttävät ulkoisesti tavanomaisilta mutta joilla on neurologisia poikkeavuuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi autismin kirjolaiset ja ihmiset, joilla on tarkkaavaisuushäiriöitä. Siis ihmiset, joille on erityisen vaikeaa tulkita ja noudattaa sosiaalisia sääntöjä. Elokuvassa Lotan ulkopuolisuuden syy on niin ikään näkymätön: taikuus.

Pohtikaa yhdessä, mitä kohtauksessa tapahtui.

  • Miksi Lotta käyttäytyi niin kuin käyttäytyi? Miksi hän tönäisi Nalle-Maijaa? Miksi hän noitui pallon? Miksei hän pyytänyt Teddyltä anteeksi?
  • Miltä toisten lällättäminen hipassa ja ohjeet jalkapallossa tuntuivat Lotasta?
  • Oletko sinä joskus ollut tilanteessa, jossa et ymmärrä toisten sääntöjä? Miltä se tuntui? Onko se helppo sanoa? Miten tilanteen voisi ratkaista?
  • Leikeissä on aina sääntöjä. Joskus leikeissä saa tehdä asioita, joita muuten ei saa. Keksittekö mitään tällaista? Miksi on tärkeää, että leikissä on säännöt?

Tehtävä 1:

Näytelkää hippakohtaus. Rooleja on jaettava ainakin Nalle-Maijalle ja Lotalle, mutta myös muille lapsille voi halutessa jakaa roolit (esim. Teddy, Lennu, Annika, Julle). Jos ryhmä on iso, osa voi jäädä myös katsojiksi.

Nalle-Maija pyytää Lotan leikkiin ja Lotta suostuu. Jäädessään hipaksi Lotta ei ymmärrä, miksi muut lällättävät hänelle ja hän kaataa Nalle-Maijan, koska tämä on aiemmin kaatanut hänet. Nalle-Maija ihmettelee, miksei Lotta sanonut mitään.

Jos mahdollista, esittäkää tilanne useampaan kertaan niin, että mahdollisimman moni saa olla Lotan roolissa. Käykää harjoituksen jälkeen tunteita läpi esimerkiksi tunnekorttien avulla ja näytelkää tilanteelle oma ratkaisunne.

Tehtävä 2:

Leikkikää valitsemaanne leikkiä (esim. myrkkysieni), jossa yksi menee ulos huoneesta ja muut sopivat sillä aikaa säännöistä.

Tehtävän tarkoituksena on havainnoida, kuinka vaikeaa on tulla tilanteeseen, jonka sääntöjä ei ymmärrä.