keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Andrea Arnoldin Humiseva harju on persoonallinen tulkinta klassikkoromaanista. Useimmat tulkinnat Humisevasta harjusta ovat perinteisempiä epookkielokuvia.

Arnoldin tyyliin kuuluu realistinen, lähes naturalistinen tapa tehdä elokuvaa ja hänen valitsemansa aiheet ovat olleet provosoivia ja yhteiskunnallisesti kantaaottavia. Arnoldin elokuvissa korostuvat kuvakulmat, hiljaiset hetket ja odottaminen, eikä hänen elokuvissaan käytetä juurikaan tehosteita. Tekniset ratkaisut pyrkivät luonnollisuuteen: valaistus ja äänimaailma ovat mahdollisimman luonnonmukaisia ja osa kohtauksista vaikuttaa improvisoiduilta. Kohtaukset ovat pitkiä ja kuvaus on viipyilevää.

Esimerkki Arnoldin tyylistä:

Andrea Arnold: Wasp, 2003 (24 min.)

http://www.shortoftheweek.com/2011/09/08/wasp/

1. Äänimaailma

Elokuvissa luodaan taustamusiikin avulla tunnelmaa, ohjataan tarinaa ja johdatellaan katsojan tunteita. Arnoldin Humisevassa harjussa ei ole taustamusiikkia ja luonnon äänet ovat korostetun voimakkaita.

TEHTÄVÄ: Pohdi, kuinka harkittu äänimaailma vaikutti elokuvakokemukseesi. Keskustelkaa äänien ja musiikin merkityksestä niin elokuvissa kuin arjessa. Mieti, millaisen soundtrackin tekisit Humisevalle harjulle. Etsi netistä esimerkkejä ja perustele valintasi. Musiikkivalinnoilla voit halutessasi tuoda oman näkökulmasi elokuvan tarinaan.

2. Näkökulma

Perinteisestä Hollywood-elokuvasta poiketen Humisevassa harjussa kamera seuraa tapahtumia ikään kuin se kuvaisi tilanteita jonkun osallistujan silmin. Pääosin kamera seuraa tiukasti Heathcliffiä ja välittää hänen kokemuksiaan. Voisi jopa ajatella, että muut henkilöhahmot ovat vain osia Heathcliffin tarinassa. Kamera seuraa tapahtumia hetkittäin käsivaralla ja se on usein sivusta tarkkaileva, mutta ei kuitenkaan ulkopuolinen. Kuva ei ole jatkuvasti tarkka, kohtaukset ovat välissä harkitun pitkiä ja hitaita, välissä leikkaukset ovat nopeita ja tapahtumien kulku jää epäselväksi.

TEHTÄVÄ: Kuvittele, kuinka elokuva olisi muuttunut, jos näkökulma olisi ollut jonkun muun henkilöhahmon. Kirjoita tästä kuvittelemastasi elokuvasta uudelleen valitsemasi kohtaus.

3. Trailerit

Humisevasta harjusta on tehty lukuisia versioita vuosien saatossa, kuten useista klassikoista.

Tehtävä: Katso kolmen eri version trailerit ja vertaile niitä.

●     William Wyler: Wuthering heights, 1939
http://www.youtube.com/watch?v=sUprLYOeoxU

●     Peter Kosminsky: Wuthering heights, 1992
http
://www.youtube.com/watch?v=4clztbOrFps

●     Andrea Arnold: Wuthering heights, 2011
http://www.youtube.com/watch?v=kUWOCd894-Q

TEHTÄVÄ: Listaa, mitä yhteistä kaikilla trailereilla on ja mitkä ovat suurimmat erot? Minkä elokuvan katsoisit mieluiten? Perustele valintasi.

4. Jos olet lukenut kirjan

Ota selvää Emily Brontën henkilöhistoriasta ja Humiseva harju -teoksen julkaisemisesta.

TEHTÄVÄ: Pohdi, voiko taiteilija olla uskottava, jos hän käsittelee teoksissaan aiheita, joista hänellä ei itse ole kokemusta. Pohdi, miten taustatiedot taiteilijan henkilöhistoriasta vaikuttavat teosten tulkintaan.

TEHTÄVÄ: Oliko elokuvassa jotain sellaista, joka erityisesti muutti tai vahvisti tulkintaasi kirjasta? Perustele vastauksesi.