keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Matka ihmisen syvimmän olemuksen ymmärtämiseen

Kuva: Sami Kuokkanen, © Elokuvayhtiö Aamu 2021

Elokuva ei ole tarina ainostaan junamatkasta Moskovasta Murmanskiin. Se on myös tarina toisilleen tuntemattomien ihmisten kohtaamisesta ja matkasta ihmisyyden syvimmän olemuksen ymmärtämiseen. Jos elokuva olisi Liksomin romaanin tavoin kertonut nuoren naisen ja vanhemman miehen kohtaamisesta, sitä olisi voitu verrata vaikka Sophia Coppolan elokuvaan Lost in Translation (2003). Coppolan elokuvassahan nuori yliopisto-opiskelija Charlotte kohtaa matkallansa vanhemman miesnäyttelijän Bob Harrisin. Sekä Coppolan että Kuosmasen elokuvissa henkilöhahmot ovat matkalla ja kohtaavat sattumalta; kohtaaminen saa heidät katsomaan elämää eri tavalla.

Matkat ja itsensä löytäminen ovat aina kuuluneet elokuvan rakastamiin teemoihin. Esimerkkejä löytyy monia ja myös maailmanmaineeseen nousseista elokuvista. Mainittakoon esimerkiksi Roberto Rossellinin Matka Italiassa (1954) ja Feredrico Fellinin Tie (1954). Molemmissa elokuvissa käytetään konkreettista matkaa ja matkantekoa symboloimaan ihmisen kokemaa henkistä matkaa rakkauden syvimmän olemuksen ymmärtämisessä

Hytti nro 6 kuvaa hyvin arkirealistisella tavalla matkaa ja matkantekoa. Myös tässä elokuvassa konkreettinen matka symboloi ihmisen henkistä matkaa.

Elokuvassa nähdään paljon yksityiskohtia, jotka päästävät katsojan ikään kuin mukaan tähän matkantekoon. Sekä kameratyö, äänityö että Seidi Haarlan ammattitaitoinen näyttelijätyö saavat meidät katsojat hyvin fyysisesti tuntemaan, että mekin olisimme matkalla. Näemme vierestä, miten Laura heittää rinkkansa sängylle. Kun Laura etsii passiansa, joka ei välittömästi löydy, tunnemme mekin jo lievän ahdistuksen ja pelon sen mahdollisesta katoamisesta. Haarlan ulkoinen olemus on myös tarpeeksi rähjääntynyt, eikä ainakaan liian siloteltu, mikä luo autenttisuuden tuntua ja helppoa samastumisen mahdollisuutta.  

Realististen yksityiskohtien paljous tekee elokuvan kuvaamasta ihmisen henkisestä matkasta myös uskottavan. Hyvin läheltä, pienen ja intiimin hytin suljettujen ovien takana pääsemme seuraamaan, miten Lauran ensivaikutelma Ljohasta kääntyy päälaelleen. Matka on ennen kaikkea Lauran havahtuminen elämän monimuotoisuuteen, anteeksi annon mahdollisuuteen ja siihen, miten pahuudesta kuoriutuu hyvyys.

Ehkä me katsojatkin alamme miettiä, miten ensivaikutelmamme saattavat toisinaan mennä pieleen ja voisiko sittenkin hyvyys voittaa pahuuden – onko anteeksianto itselle ja muille mahdollinen.

Tehtäviä

  • Mitä matkanteosta kertovia elokuvia sinä olet nähnyt? Kerro lyhyesti elokuvien tarinat.
  • Kirjoita lyhyt tarina (yksi sivu) tai runo omasta matkanteostasi. Voit kirjoittaa jo tehdystä matkasta tai kuvitteellisesta matkasta. Matka voi olla vaikka matkasi koulusta kotiin. Se, mihin se sijoittuu ei ole oleellista. Yritä ennemmin kirjoittaa siitä, miksi kyseinen matka oli – tai olisi – sinulle tärkeä. Valitse vain tärkeimmät kohdat ja tiivistä.
  • Mieti omassa elämässäsi hetkiä, jolloin ensivaikutelmasi jostakin asiasta tai henkilöstä on kääntynyt päälaelleen. Valitse tapahtumista yksi, jonka kerrot parillesi.
  • Minkälaisen käytöksen voi antaa anteeksi? Keskustelkaa pareittain.
  • Miten tärkeää sinulle on anteeksianto? Onko mielestäsi myös itselle tärkeää antaa anteeksi? Kirjoita aiheesta lyhyt teksti.