keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Tilojen ahtaus ja katsomisen fyysisyys

Kuva: Sami Kuokkanen, © Elokuvayhtiö Aamu 2021

Elokuva alkaa kuvaamalla Lauran ystävän Irinan (Dinara Drukarova) kotibileitä Moskovassa. Laura esitellään bileissä professorina työskentelevän Irinan “vuokralaisena,” jonka sekä Irinan ystävät että katsoja tietää tarkoittavan Irinan rakastajatarta. Irinan koti täyttyy tämän moskovalaisista ystävistä ja juhlatunnelmasta. Kamera vie katsojan ihmisten keskelle, asunnon ahtauteen, jonka äänimaailman täyttää 90-luvun musiikki.

Sama ahtauden tunne jatkuu entistä voimakkaampana, kun Laura astuu Moskovasta lähtevään junaan. Kamera vie katsojan ahtaiden junavaunujen sekä edelleen hyttien sisään. Kamera seuraa Lauran matkaa junan pieneen vessaan, jonne hän pakenee ollakseen edes hetken yksin.

Myöhemmin elokuva kuvaa jäisiä Ladoja, joiden ahtauden tuntua lisäävät huuruiset ikkunat. Samanlaista ahtautta löytyy myös pienen pienistä puhelinkopeista.

Ahtaiden tilojen kuvaaminen aikaansaa hyvin fyysisen katsomiskokemuksen ja katsoja pystyy helposti samastumaan ahtauden synnyttämään epämukavuuden tunteeseen.

Kirjoitustehtäviä

Kirjoita seuraavista aiheista. Vastauksen sopiva pituus on 2000 merkkiä (ilman sanavälejä).

  • Millaisia tiloja elokuvassa on? Kuvaile niitä. Pohdi mitä elokuva haluaa kertoa kuvaamalla toistuvasti erilaisia ahtaita tiloja?
  • Analysoi kameratyötä ahtaita tiloja kuvatessa: miten kamera liikkuu? Miten kuvat rajataan? Miten kamera kuvaa näyttelijöitä erilaisissa ahtaissa tiloissa?
  • Miten Lauraa näyttelevä Seidi Haarla ilmaisee tunteitansa ahtaissa tiloissa? Analysoi ilmeitä, eleitä ja kehonkieltä.

Draamaharjoitus

Tee harjoitus parisi kanssa. Kuvittele olevasi jossakin ahtaassa tilassa, mutta älä paljasta parillesi, mikä tila on. Mieti tarkkaan mielessäsi, mikä ahdas tila olisi, miltä se näyttäisi, miltä siellä tuoksuisi, olisiko siellä valoisaa vai pimeää, olisiko siellä kylmä vai kuuma. Käytä luovasti kehonkieltä, kasvonilmeitä sekä eleitä ja näyttele parille, että olet tässä kuvittelemassasi tilassa. Mikäli pari ei arvaa, mistä ahtaasta tilasta on kyse, voit ottaa myös sanoja avuksesi.

Pohdittavaksi

Elokuvan lopussa ahtaista tiloista päästään viimein Murmanskin avaraan luontoon, Jäämeren rantakallioille.
Ljoha kysyy Lauralta, “tässäkö se oli,” mihin Laura vastaa “tässä se oli.”

  • Mitä Laura ajattelee ja tuntee, kun hän katsoo kohti avaraa Jäämerta?
  • Mikä oli Lauran päämäärä: löytää petroglyfit vai jotakin ihan muuta?
  • Saavuttiko Laura päämääränsä?
  • Mikä sinun päämääräsi on tällä hetkellä?
  • Mikä on haavesi tällä hetkellä? Sano haaveesi ääneen tai ajattele sitä vain mielessäsi.