keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Suomessa asiat ovat varsin hyvin ja meidän on helppo ajatella, että näin niiden kuuluukin olla. On helppo myös ajatella, että ne ovat hyvin, koska yhteiskuntamme on juuri sellainen kuin on, koska uskonto on pääasiallisesti erotettu valtiosta, koska maailmankuvamme perustuu pääasiallisesti tieteeseen, jonka usein katsotaan tutkivan asioiden perimmäistä olemusta. Syyt näyttäytyvät eri ihmisille erilaisina. Helposti ajattelemme myös, että koska tämä sopii meille, asiat olisivat hyvin myös muualla, kunhan he toimisivat niin kuin mekin toimimme. Eri asiat sopivat kuitenkin eri ihmisille, ja tyytyväisyys voidaan saavuttaa montaa reittiä.

a) Harvassa paikassa ollaan kovinkaan vastaanottavaisia muukalaista kohtaan, joka kertoo, kuinka asioiden pitäisi olla. Kuvitelkaa, että teidän kotiinne tulisi esimerkiksi amerikkalainen, saudiarabialainen tai nepalilainen kertomaan, mikä kaikki elämässänne on väärin. Mitä epäkohtia hän löytäisi? Mitä ajattelisitte? Tuntuisiko teistä, ettei teidän elämässänne ole mitään vikaa, ja hänen pitäisi mennä osoittelemaan jonnekin, jossa on? Siltä se tuntuu kaikista ja kaikkialla.

b) Keskustelkaa, millainen oikeus ulkopuolelta tulevalla on puuttua toisen kulttuurin asioihin.

Esimerkkinä voi käyttää esimerkiksi parturikohtausta. Elokuvassa Laia tilasi parturin leikkaamaan lapsen tukan, koska siinä oli täitä. Selvisi kuitenkin, ettei lapsen tukkaa olisi saanut leikata maanantaina, koska se tuo huonoa onnea. Vaikka se saattaa kuulostaa meistä naurettavalta, se on kuitenkin näille ihmisille yhtä täyttä totta kuin meistä monille on vaikkapa painovoima.

  • Oliko Laia teistä oikeassa kutsuessaan parturin?
  • Jos Laian teidän mielestänne pitäisi hyväksyä esimerkiksi se, ettei maanantaina syntyneitä saa kylvettää maanantaisin, mitä kaikkea muuta hänen pitäisi hyväksyä, koska se on maan tapa? Esimerkiksi kastittomien asema? Korruptio?
  • Onko olemassa jonkinlainen universaali ”oikein”, jonka mukaan tuollaisen rajan voi vetää?
  • Kuinka paljon toista kulttuuria voi olettaa muuttavansa – tai saa yrittää muuttaa? Kuinka paljon pitäisi sopeutua ja kuinka paljon pitäisi oppia?

c) Pohtikaa, miltä suomalainen kulttuuri ja uskonto näyttäytyisi nepalilaiselle, joka nyt tulisi Suomeen. Huomatkaa, ettei antropologisessa tutkimuksessa eroteta uskontoa, yhteisön sääntöjä ja tapoja toisistaan, vaan ne muodostavat yhdessä kulttuurisen kudoksen. Tuo nepalilainenkaan tuskin tarkastelisi näitä asioita erillään: hänelle esimerkiksi uskomme tieteelliseen tutkimukseen saattaisi näyttäytyä uskontona.

  • Näkisikö hän täällä epäkohtia, joita me emme edes huomaa, koska ne ovat meistä luonnollisia? Miettikää, millaisia epäkohtia hän saattaisi löytää.
  • Millaiset meille tavalliset asiat häntä oudoksuttaisivat? (Näitä voisivat olla esimerkiksi jatkuva television katselu, lihominen, kaikkialle kulkeminen autolla, lisäaineiden lisääminen kaikkeen ruokaan, jatkuva tietokoneen käyttö, kirkasvalolamput…)
  • Miten hän tulkitsisi tavalliset tapamme? (Esimerkiksi kenkien riisuminen eteiseen, saunominen, eristäytyminen kesämökille…)
  • Miten hän näkisi maailmankuvamme? (Kun esim. me ajattelemme helposti taikauskon liittyvän heidän uskontoonsa, millaisia asioita he yhdistäisivät meidän uskontoomme? Autot? Television? Internetin?) Voitte vetää tämän hieman ylikin ja kuvitella, millaisia yhteyksiä ulkopuolinen saattaisi vetää asioiden suhteen, jotka meille näyttäytyvät luonnollisina ja erillisinä.

d) Jos teillä on mahdollisuus, käsikirjoittakaa ja kuvatkaa lyhyt video, jossa esittelette Suomen nepalilaisen (tai muun ulkopuolisen) silmin. Siihen voi kuulua tarina tai se voi olla antropologinen. Halutessanne voitte ottaa videoihin myös erilaisia näkökulmia: yksi pyrkii esimerkiksi esittämään Suomesta epäkohtia, toinen tekemään mainosvideon, kolmas neutraalin antropologisen tutkimuksen suomalaisesta arkielämästä, neljäs luontodokumentin suomalaisista ihmisistä. Jos teillä ei ole mahdollisuutta videon tekemiseen, voitte silti tehdä käsikirjoituksen – tai esimerkiksi kirjoituksia lehtiin tai tieteellisiin julkaisuihin. Miettikää tarpeen mukaan myös kuvitusta. Vaihtoehtoisesti voitte myös esimerkiksi piirtää aiheesta sarjakuvan.