keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

a. Dome Karukoski pohtii: ”Mitä sitten tavoittelen kolmannella elokuvallani? Kokemusta, joka saisi ihmiset kananlihalle, nauramaan, itkemään ja ehkä oppimaan jotain hyvän ja pahan tiedon puusta. Ja ehkä juuri muistamaan, miltä se ensimmäinen kielletty kokemus tuntui.” Pohtikaa, miten ohjaaja on mielestänne onnistunut elokuvissaan ja tavoitteissaan? Millaisia ajatuksia elokuvan katsominen teissä herätti? Mitä tarkoittaa hyvän ja pahan tiedon puu? Keskustelkaa seuraavista aiheista: Miksi ohjaaja halusi tehdä tämän elokuvan? Mitä hän haluaa elokuvallaan kertoa? Mikä mielestänne on elokuvan sanoma? 

b. Karukoski jatkaa: ”Tytöille vapauden metsästämiseen kuuluu seikkailu tuntemattomaan, toisenlaiseen arvoyhteisöön. He lähtevät konservatiivisesta ja uskonnollisesta ympäristöstä sekularistiseen ja irralliseen pääkaupunkiin. Tuoko se matka heille riippumattomuutta ja nautintoa vai ahdistusta ja pelkoa? Ensimmäinen siideri voi olla hauskaa, mutta oman seksuaalisuutensa löytäminen ei välttämättä sitä ole.” (Lähde: elokuvan pressimateriaali)
 
Pohtikaa yhdessä erilaisia arvoyhteisöjä, joita ohjaaja kuvaa elokuvassaan. Mitä mielestänne myönteisiä ja kielteisiä asioita niihin voi liittyä. Miten elokuva onnistuu niitä kuvaamaan? 
 
c. Premissi 
Mikä on mielestänne elokuvan keskeinen sisältö? Muodostakaa sen pohjalta premissi elokuvalle Kielletty hedelmä? Premissillä tarkoitetaan elokuvan keskeisen sisällön rajaamista yhdeksi lauseeksi tai virkkeeksi.