keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Milja Viita: Eläinsilta U-3033

Milja Viita: Eläinsilta U-3033 (2018, kesto 12:08)

Eläinsilta U-3033 kuvaa ihmisten ja eläinten risteäviä reittejä ja rinnakkaisia todellisuuksia. Elokuvaa on kuvattu moottoritien ylittävällä, metsittyneellä riistasillalla. Riistasillat ovat arkkitehtonisesti kiinnostavia, pelkästään luonnolle osoitettuja rakenteita, jotka mahdollistavat eläimille moottoritien ylityksen. Rakennettu ympäristö ja koskematon luonto kohtaavat tällä kapealla kaistaleella. Kuvaajan vartalon liikkeitä toistavat, vanhalla veivikameralla toteutetut 35mm filmijaksot luovat kontrastin riistakameroilla taltioidun, salaperäiseksi jäävän todellisuuden kanssa.

Huom! Teos sisältää kuvia kuolleista ja elävistä eläimistä.

Taiteilija kertoo:

”Eläinsilta U-3033 on syntynyt uteliaisuudesta löytämääni paikkaa kohtaan. Halusin tarkkailla vuoden kiertoa luonnon ja rakennetun kulttuurin välisessä tilassa sekä saada selville, minkälaista elämää voi olla moottoritien yläpuolella. Aloin suhtautua siltaan kuin elävään olentoon, ja siitä kehittyikin vuoden aikana elokuvani päähenkilö. Silta merkitsee muutosta, ’rajaa’, joka määrittelee ennen ja jälkeen maailmaa. 

Taiteilijan työssä mielekkäintä on mahdollisuus taiteellisen työskentelyn avulla paneutua maailmoihin, joita ei entuudestaan tunne. Taiteellinen työskentely voi olla myös tutkimuksellista, jolloin työvaiheet voivat kuljettaa yllättäviin paikkoihin ja kiehtovien ihmisten luokse, joita ei muuten tapaisi. 

Koen osallisuutta työskennellessäni, olen silloin usein aktiivisessa suhteessa ympäristööni. Kuvaaminen onkin itselleni kaikista mieluisinta, joskus voi kuvatessa tulla jopa hetkiä, jolloin kokee olevansa ’enemmän kuin ihminen’. Tällöin ikään kuin tuntee näkevänsä ja kokevansa syvemmin, mieli ja ruumis ovat yhteydessä aikaan ja tilaan.  Kuvaan äänekkäällä, vanhalla kameralla filmille, jolloin kuvatessa tulee tietoiseksi valosta ja ajasta; filmillä on aina jokin suhde valoon sekä tietty pituus, joka määrittelee kuvausajan. Usein myös kehitän filmit pimiössäni, jolloin aika saa myös konkreettiset mitat, käteeni mahtuu kerrallaan noin kolme minuuttia valmista elokuvaa. 

Osallisuuden kokemus syntyykin ehkä siitä, että sallii itsensä työskennellä itselleen ominaisella tavalla ja saa siitä tyydytystä. Nuorena en kokenut koulua turvallisena paikkana, koulussa on usein liian kovat ryhmäpaineet. Osallisuuden ei tarvitsekaan liittyä muihin ihmisiin, vaan kokemukseen siitä, että on vapaus ajatella ja työskennellä. ”

Teokseen liittyvät tehtävät: 

1. Keskustelun tueksi

  • Miltä teoksen katsominen tuntuu?
  • Mitä teoksessa mielestäsi tapahtuu?
  • Kenen näkökulmasta kerrotaan?
  • Kuka tai mikä on mielestäsi teoksen päähenkilö?
  • Millaisena eläimen ja ihmisen suhde kuvataan teoksessa?
  • Millainen osa äänellä on teoksessa?
  • Minkälainen teoksen aika on?

2. Maalaa toislajisuus

Mitä tarkoittaa toislajisuus? Ota selvää. Tee toislajisuudesta maalaus. Anna maalauksellesi nimi!  

3. Omakuva eläimen kanssa, piirustustehtävä

Mikä on lempieläimesi? Entä onko sinulla inhokkieläintä? Minkälaisia ominaisuuksia eri eläinlajeihin liitetään tarinoissa? Tarkastele miten eläimiä tai eläimiin viittaavia hahmoja käytetään tarinoissa, logoissa tai mainoksissa. Entä miten eri valtiot tai alueet käyttävät eläimiä symboleissaan, esimerkiksi lipuissa tai vaakunoissa? Onko omalla asuinalueellasi tunnuseläintä?

Tee omakuva eläimen kanssa vapaavalintaisella tekniikalla. Omakuvassa voit kohdata eläimen tai liittää omakuvaasi jonkin eläimeen tai eläimen näkökulmaan viittaavan asian. Voit myös miettiä, miten haluat rajata kuvasi. 

4. Kulkureittejä – kävely- ja valokuvaustehtävä

Millaisissa paikoissa teoksessa liikuttiin? Entä minkälaisia reittejä kuljet arjessasi? Miten ja millaisissa paikoissa liikut? Tee kävely lähiympäristössäsi. Tarkastele ympäristöä, voisiko kuka tahansa kulkea reitin, jonka kävelet? Uskaltavatko kaikki tulla tänne? Kenelle ulko- ja sisätilat on suunnattu? Tarvitseeko täällä oman kulkuneuvon? Voivatko eläimet kulkea täällä? Miten eläin voisi liikkua täällä? Miten eri lajeihin suhtaudutaan? Voit kirjoittaa havaintojasi ylös.

Kuvaa 3-10 valokuvan sarja kulkureitilläsi tai sen liepeillä. Jos haluat, voit valita kuviisi näkökulman, katsoa maisemaa ikään kuin valitsemasi hahmon, esimerkiksi lapsen tai jonkin eläimen näkökulmasta. Mikä hahmoasi voisi kiinnostaa? Entä mitä se voisi varoa?

5. Jaettuja maisemia – karttakuva

Teos käsitteli eläimille rakennettua siltaa. Mitkä asiat ovat mielestäsi hyvin omassa ympäristössäsi? Millaista eri lajien yhteiselo on? Miten sitä voisi vielä huomioida, miten eri lajien hyvinvointia ja rinnakkaiseloa voisi edistää?

Tee suunnitelma eri lajien yhteiselämän helpottamiseksi samalla alueella. Voit ideoida välittämättä esimerkiksi budjetista ja luvista. Toteuta suunnitelmasi vapaamuotoisena karttakuvana piirtäen ja kirjoittaen. Voit ottaa tyyliin innoitusta esimerkiksi sarjakuvista. Tehtävän voi toteuttaa myös ryhmätyönä.

Voitte myös jatkaa tekemällä aiheesta mediataideteoksen.

6. Luonnon paikkoja, kirjoittakaa ja äänittäkää 

Osallisuuden tunteeseen voi liittyä tunne omaan ympäristöön kuulumisesta, suhteesta luontoon ja lajien yhteiseloon. Joskus luontoon kuuluminen voi sisältää myös luonnon rauhoittamista ja omaan rauhaansa jättämistä.

Mikä on sinulle tärkeä luontopaikka? Miten ihmisen ja muiden lajien yhteiselo sujuu? Keskustelkaa. Mieti paikkaa, jonne ihminen ei kovin helposti pääse, tai joka mielestäsi pitäisi rauhoittaa eläimille. Kirjoita lyhyt fiktiivinen kuvaus paikasta. Voitte lukea tekstit nauhalle ja kuunnella ne esimerkiksi silmät kiinni maaten tai istuen.