keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Risto-Pekka Blom: Pysäyttäjä

Risto-Pekka Blom: Pysäyttäjä (2018, kesto 4:32)

Tuntematon henkilö pysäytti panssarivaunujen kolonnan vuonna 1989 Tiananmenin aukiolla Pekingissä, Kiinassa. Armeija oli edellisenä päivänä hajottanut opiskelijoiden protestista alkaneen mielenosoituksen verisesti. Demokratioissa väkivaltaisen voimankäytön tilalla on rakenteellinen väkivalta, jossa valtaa käyttää omia etujaan ajava talouseliitti. Poliittisen järjestelmän tehtävänä on varmistaa näiden valtarakenteiden toimivuus.

Taiteilija kertoo: 

“Pysäyttäjän lähtökohtana on Tiananmenin rauhanaukion ikoninen video, jossa tuntematon mies pysäyttää hetkeksi tankkien kolonnan.

Alkuperäinen suunnitelma oli hankkia alkuperäinen video, luvat sen käyttämiseen ja muokkaamiseen ja sitten muuttaa alkuperäisen videon loppuosan toiminta jollain tavalla. Lopetusmalleja oli monia, joista brutaalein oli se, että tankit eivät pysähtyneet vaan ajoivat miehen yli.

Materiaalin metsästäminen hyvällä laadulla osoittautui heti vaikeaksi ja käyttölupa muokkaamisineen olisi voinut olla jopa mahdotonta saada. Tämän lisäksi uskottava toteutus olisi ollut kallista. Tässä kohtaa oli aikaa ajatella asiaa muutenkin monelta kantilta, ja päädyinkin tekemään videosta oman nykyaikaisen ja länsimaisemman muunnelmani. Alkuperäisestä videosta imitoitiin mahdollisimman paljon sekä teknisiä että toiminnallisia asioita uuteen versioon. Kameran paikan korkeutta, kulmaa, etäisyyttä ja linssin ominaisuuksia arvioitiin ja kameran liikkeet toteutettiin mahdollisuuksien rajoissa.

Teos kuvattiin nosturista jäähallin parkkipaikalla ja jälkitöissä ympärille rakennettiin valokuvista alun kaupunki. Kuvauksissa käytössä oli 3 autoa, joita sitten monistettiin tarvittava määrä. Kaupunki näyttää keinotekoiselta, mutta sitä ei ehdi tarkastella niin huolella, että illuusio särkyisi heti. Taustalla kohoavaan bisneskeskustaan halusin piilottaa maailman finanssipääkaupunkien, kuten Singaporen ja Lontoon maamerkit. Tarkkasilmäinen voi huomata myös jotain tuttua liikenneympyrän keskellä olevassa patsaassa.”

Teokseen liittyvät tehtävät: 

1. Keskustelun tueksi

Mitä ajatuksia tai tunteita teos herätti? Mikä tekijän viesti voisi olla? Teos viittaa Tiananmenin aukion tapahtumiin vuonna 1989 Pekingissä, Kiinassa. Silloin tuntematon yksittäinen henkilö pysäytti panssarivaunujen kolonnan. Mitä muita tapahtumia tai asioita tämä teos tuo mieleesi? Minkälaisissa tilanteissa sääntöjä voi mielestäsi rikkoa? Voiko taiteella mielestäsi vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin?

Eri katsojat voivat tulkita taideteosta eri tavoin. Miksi taide voi silti olla vaikuttavaa? Voiko taiteella olla selkeää viestiä?

2. Pysäyttävä teos

Mitä sinä haluaisit pysäyttää? Miksi? Joskus myös sellaiset asiat, jotka vaikuttavat muuttumattomilta, voivat järkkyä, kun joku uskaltaa vastustaa niitä.

Tee kuva tai mediataideteos.  

3. Mitä tapahtuu, teossuunnitelma

Blomin teos viittasi historialliseen tapahtumaan Tieananmenin aukiolla 1989. Ota selvää, mitä muuta aukiolla tapahtui.

Mitkä asiat herättävät tänä päivänä keskustelua ympärilläsi? Mikä yhteiskunnallinen aihe tänä päivänä on mielestäsi tärkeä? Miten voisit lähestyä tätä aihetta mediataideteoksella? Tee suunnitelma teokseksi. Voit suunnitella teoksen, vaikka sitä ei olisi mahdollista toteuttaa. Jos mahdollista, voit myös toteuttaa suunnittelemasi teoksen.

4. Voimakkaita olotiloja

Mikä saa sinut pysähtymään? Mikä liikuttaa tai herättää voimakkaita tunteita? Kirjoita. Voit myös piirtää.

5. Lempitaidetta

Harari (2017) toteaa, että ”ihmiset tulevat vain harvoin ajatelleeksi, että viime vuosikymmenten kuluessa olemme onnistuneet saamaan nälänhädät, tautiepidemiat ja sodat hallintaan” Meillä on paljon tietoa ja valtaa, mutta ” mitä teemme kaikella sillä vallalla?”. Mitä ajatuksia tämä herättää? Joskus on myös esitetty, että meillä on riittämiin tietoa vaikkapa ilmastonmuutoksesta, mutta toimintaan tarvitaan tunteiden herättelyä – esimerkiksi taiteen kautta.

Voiko taiteen kokeminen tai taiteen tekeminen mielestäsi lisätä osallisuutta? Minkälaisesta taiteesta itse pidät? Mikä taidekokemus on saanut pysähtymään tai minkä luokse olet palannut? Mikä on herättänyt voimakkaita tunteita? Onko jokin taideteos, esimerkiksi mediataideteos, kirja, maalaus, biisi tai sarjakuva vaikuttanut ajatuksiisi? Tee lyhyt esittely teoksesta, joka on vaikuttanut sinuun.

Voit myös jatkaa tehtävää tekemällä oman version teoksesta, jonka esittelit.