Kasvan, liikun ja kehityn
Kasvan, liikun ja kehityn -oppimisen alueessa varhaiskasvatuksen tavoitteena on innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti sekä kokemaan liikunnan iloa. Pedagogisessa toiminnassa painotetaan ulkoilua ja liikunnallisia leikkejä, kehitetään lasten kehontuntemusta ja -hallintaa sekä motorisia perustaitoja. Lasten kanssa pohditaan yhdessä terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita sekä esimerkiksi hyvien ihmissuhteiden merkitystä hyvinvoinnille ja terveydelle. (VASU 2018.)
Muumit ovat hyvin paljon liikkeellä. Lyhyitä paikallaan olemisen jaksoja seuraa pian jokin toiminnallinen osuus. Muumimamma ja Muumipappa eivät pitkään ehdi hoitamaan kotitaloutta tai lukea kirjaa, kun pian joku lapsista tulee kysymään heiltä neuvoa johonkin asiaan. Vanhemmat muumit ovat aina valmiita auttamaan nuorempiaan ja pian koko joukko on liikkeellä jonkin ongelman ratkaisemiseksi. Muumien perhesuhteita ei tarinoissa yleensä ole ilmaistu selkeästi, mutta Muumitalossa ovet ovat aina avoimina ja katto korkealla, kun Muumimamma ja Muumipappa ovat kotona. Matkoilla ollessaankin muumitalossa on asustellut heidän tuttujaan, jopa ilman isäntäväen tietoa asiasta.
Tehtäviä
- Miettikää yhdessä elokuvassa esiintyviä muumi-hahmoja ja niiden luonnetta. Miten kuvailisitte lyhyesti Niisku-neitiä tai Haisulia? Mikä on olennaisin piirre heidän olemuksessaan?
- Keksikää yhdessä lasten kanssa dramatisoitu, juonen sisältävä temppurata, jossa hyödynnetään elokuvan ja kirjan ympäristöjä. Esimerkiksi myrskyävän meren voitte rakentaa isoista patjoista, erikokoisista ja – muotoisista palatyynyistä. Tyynyjä voitte käyttää myös majan rakentamiseen, kuten elokuvassa oli hyödynnetty merenrannalta löytyneitä, haaksirikkoutuneista laivoista ajautuneita lautoja.
- Järjestäkää Muumimamman laukku -laulun (Muumiperheen lauluretki -cd, 2014) pohjalta seikkailuviestijuoksu, jossa lapset jokainen vuorollaan juoksevat Muumimamman luokse, jolla on laukussaan laulun sanoissa mainittuja asioita (tai ainakin kuvia niistä): ”kuivia sukkia, ruusunkukkia, karamellipussi, pullaa ja voita, rautalankaa ja kauniita simpukoita”. Saatuaan tavaran lapsi juoksee takaisin kotipesään. Kun kaikki ovat hakeneet tavaransa, kokoonnutaan piiriin ja jokainen saa keksiä ja kertoa muille mitä saamallaan tavaralla voisi tehdä. Tilannetta voidaan varioida ottamalla mukaan lisäämiskierroksen, jossa viittaamalla saa jatkaa tavaranhaltijan tarinaa ja kertoa mitä muuta voitaisiin tehdä kyseisellä tavaralla.