keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU
Naapurini Totoro (Tonari no Totoro, 1998). Kuva: Cinema Mondo
a) Keitä Satsukin ja Mein perheeseen kuului? Mitä isä teki työkseen? (Hän oli professori yliopistolla.) Missä tyttöjen äiti oli? (Hän oli sairaalassa hoidettavana.)
 
b) Tyttöjen äiti sairasti tuberkuloosia. Keskustelkaa yhdessä, millainen sairaus tuberkuloosi on. Miten tytöt ilahduttivat sairasta äitiään? Totoron ohjaaja-käsikirjoittaja Hayao Miyazakin oma äiti sairasti tuberkuloosia, mikä tekee elokuvasta osin omaelämäkerrallisen. 
 
c) Millaisia asioita siskokset tekevät yhdessä? Mihin kotiaskareisiin he osallistuivat, entä millaisia leikkejä he leikkivät?
 
Kiinniottoleikki Uugaduuga: Leikkijät jaetaan kahteen ryhmään. Ryhmät asettuvat aluksi noin 10–20 metrin päähän toisistaan, oman viivan taakse. Keskelle leikkialuetta vedetään myös viiva. Leikkialue on suunnilleen lentopallokentän kokoinen ja muotoinen.
 
Ryhmä sopii keskenään kuiskaten, ovatko he noitia, kääpiöitä vai jättiläisiä. Ryhmät lähestyvät toisiaan rivissä heiluttaen käsiään ja hokien tahdissa uugaduuga-uuga-duuga. Kun leikkijät ovat noin metrin päässä keskelle vedetystä viivasta, he pysähtyvät ja menevät sovittuun asentoon yhteisen merkkiäänen (tamburiini, pilli yms.) kuultuaan.
 
Asennot: Noidat irvistelevät ilkeästi sormet koukussa pään sivulla. Jättiläiset nousevat varpailleen kädet ylhäällä. Kääpiöt menevät kyykkyyn. Kääpiö voittaa jättiläisen, jättiläinen voittaa noidan ja noita voittaa kääpiön.
 
Jos vastakkain ovat kääpiöt ja jättiläiset, niin jättiläiset juoksevat karkuun ja kääpiöt yrittävät pyydystää joukkoonsa uusia jäseniä. Turvassa karkuunjuoksijat ovat vasta omalla alueellaan viivan takana. Jos vastakkain ovat noidat ja kääpiöt, kääpiöt juoksevat karkuun. Jos vastakkain ovat jättiläiset ja noidat, noidat juoksevat karkuun. Jos sattuu niin, että molemmat esittävät samoja, niin tulee tasapeli ja uusi yritys.
 
Leikki loppuu, kun toiselta puolelta on saatu kaikki jäsenet pyydystettyä tai sovitaan, että leikitään sovittu määrä kierroksia ja lasketaan lopuksi joukkueiden koot. 
 
Etsimisleikki: Jaetaan lapset kolmen hengen joukkueisiin. Kukin ryhmä saa hakea vähintään kolme tietyllä kirjaimella alkavaa esinettä yhden kerrallaan. Nopein ryhmä voittaa. Esim. K: kynä, kumi, kuulakärkikynä, kuppi, kampa, kukkaruukku, kirja, kenkä. P: paperi, pallo, piirustusalusta, pehmolelu, pyyhe, paita, pipo, peili. Leikkiä voidaan leikkiä myös ulkona siten, että etsitään pihalle tai lähimetsikköön kätkettyjä, tietyllä kirjaimella alkavien esineiden kuvia tai luonnosta löytyviä kasveja, kuten kivi, käpy, keppi, kuusenneulanen, kukka, kanerva, kielo, kaisla jne. 
 
Piilosilla: Leikkikää erilaisia piiloleikkejä. 
 
Hippaleikki: Piirretään maahan ympyrä, jonka halkaisija on noin 10 metriä. Leikkijät asettuvat kehälle tasaisin, noin yhden metrin välein. Merkkiäänen kuultuaan leikkijät lähtevät juoksemaan kaikki samaan suuntaan. Tavoitteena on saada edellä juokseva leikkijä kiinni ja koskettaa häntä. Se, jota kosketetaan, joutuu piiristä pois. Viimeiseksi kehälle jäävä juoksija on voittaja. Millaisia muita hippaleikkejä tiedätte?