keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

1. Elokuvan ääni koostuu puheesta, äänitehosteista ja musiikista. Äänillä on mahdollisuus rakentaa todellisuuksia ja hahmottaa maailmaa.

a) Käykää ihmettelemässä Yle Shortdox –äänikompositiot-kilpailuun osallistuneita teoksia.

b) Käykää katsomassa myös vanhempi, parin minuutin mittainen videoesimerkki ”Kadonnut salaisuus”, joka kertoo elokuvan äänimaailmasta tai sen puuttumisesta.

c) Palatkaa elokuvan ennakkotehtäviin. Mikä on mielestänne elokuvan mieleenpainuvin kohtaus? Millaisia ääniä muistatte elokuvasta Pikku Prinssi? Millaista on elokuvan musiikki? Miten elokuvaan tehdään äänimaailma ja mitä sen luomiseksi tarvitaan?

2. Foley-äänet

Foley-äänittämisen keksi Hollywoodissa toiminut ääniteknikko Jack Foley, joka kehitti elokuvaan ääniä mykkäelokuvakaudella. Tavallisimpia foley-ääniä ovat askeläänet, vaatteiden kahina ja näyttelijöiden elokuvassa käsittelemien esineiden äänet. Foley äänitetään elokuvan jälkeen näyttelijöiden liikkeiden ja muiden kuvan tapahtumien tahdissa.

Pikku prinssin foley-äänet on tehnyt kokkolalainen foley-taiteilija Heikki Kossi, joka on reilun kymmenen vuoden aikana tehnyt äänitehosteita yli sataan elokuvaan ja tv-sarjaan. Heikki Kossin videolla esitellään, miten tehdään lumen ääniä vaikka kesähelteellä.

Pikku prinssin maailmassa seikkaillaan paljon kirjan lehdillä ja Kossi käyttikin foley-äänien teossa paljon paperia. Projektissa tuli käyttöä Kossin valtavalle paperikokoelmalle, jonka hän hankki Tiimarin loppuunmyynnistä. Paperia hänen ei kuulemma tarvitse enää ikinä ostaa. Kun Pikku prinssi kävelee asteroidilla, äänitettiin tavalliset askeleet, mutta myös askeleet paperin päällä. Kun huivi heiluu, äänet tehtiin sekä silkkihuivilla että hennolla huopapaperilla. Jopa lentäjän lentokoneelle valmistettiin propelli paperista. Miksauksessa näillä äänillä leikiteltiin. Paperin käytöstä tulee katsojalle tunne, että hän sukeltaa kirjan sivuille. Sellainen elämys kirjan lukeminen parhaimmillaan on.

Kossi kertoo myös olevansa erityisen ylpeä kaikista niistä äänistä, jotka liittyvät isoon lasikupuun. Esimerkiksi hajoaminen ja käveleminen lasitähtien päällä kuulostavat hyvältä. Niiden eteen nähtiin vaivaa.

Kossi kertoo, että hän ei heitä ikinä mitään pois. Äänitaiteilijan työtilat täyttyvätkin esineistä, joita muut eivät kaipaa: eriparisista korkokengistä, ratkenneista farkuista, rikkinäisistä astioista. Hän kertoo, että jos heillä hajoaa kotona esimerkiksi juomalasi, niin hän vie sirpaleet töihin. Eipä tarvitse hajottaa varta vasten lasia jotakin varten. Studiolla on järkyttävä määrä tavaraa, mutta Kossi väittää, että kaikkea on käytetty johonkin elokuvaan. Kossi kertoo, että jos hän siivoaa studion, niin hän jää aina kuuntelemaan, että mikäs ääni tästä tavarasta lähtikään.

Lähteet: Keskipohjanmaa, Yle, NYT, Wikipedia

a) Miltä kuulostaa, kun Pikku prinssi astelee asteroidilla?

b) Animaatioelokuvia tehdessä seikkaillaan usein fantasiamaailmoissa. Pikku prinssi -elokuvassa on pieni tyttö nykyajassa sekä maailma, jonka tytölle esittelee naapurissa asuva lentäjä. Miten tehdä ääni asialle, jota ei ole koskaan kuullut?

c) Jakaantukaa neljän hengen ryhmiin ja keksikää, miten tekisitte ääniä eri asioille esimerkiksi eri tunteille, väreille, liikkumiselle. Tai valitkaa katkelmia eri elokuvista. Tehtävään sopivat  esimerkiksi animaatioelokuvat tai vaikkapa Chaplinin mykkäelokuvat. Tehkää valitsemiinne katkelmiin äänimaailma kehon soittimilla, erilaisilla soittimilla tai rakentakaa itse soittimia tai käyttäkää muita sopivia vempaimia.

3.  a) Helsingin kaupungin Ympäristökeskus on kerännyt esimerkkejä erilaisista äänimaisemista: Helsingin äänimaisemat – Kuuntele Helsingin ääniä.
Millaisia ääniä omassa ympäristössänne kuuluu? Pidättekö enemmän luonnon äänistä vai viihdyttekö paremmin kaupunkiympäristössä? Pohtikaa yhdessä, miten erilaiset äänet vaikuttavat teihin? Millaiset äänet ympäristössä ovat miellyttäviä, millaiset äänet ärsyttävät? Millaiset äänet rauhoittavat, millaiset pelottavat tai millaiset naurattavat tai herättävät uteliaisuuden? Tuovatko jotkin äänet mieleenne muistoja?

b) Tehkää äänipartituuri pienissä ryhmissä tai koko luokan kanssa yhdessä.

Piirtäkää taululle 12 tai 16 osainen ruudukko.

Miettikää jokaiseen ruutuun ääni, joka kuvataan ruutuun keksimällänne merkillä.

Ruutujen äänet voi tuottaa oikeilla soittimilla tai “kehon soittimilla”.

Johonkin ruutuun voi jättää taukoa kuvaavan merkinnän.

Kun kaikki ruudut ovat valmiita, opetellaan niiden ”soittotapa” yhdessä.

Sitten orkesterin johtaja osoittaa yhtä ruutua kerrallaan tahtipuikolla, jolloin muut tuottavat ruutuun kuvatun äänen. Tauon kohdalla pitää olla hiiren hiljaista.

Kokeilkaa ”soittamista” myös kaanonissa, jolloin johtajan antamasta merkistä siirrytään seuraavaan ruutuun. Kokeilkaa, miltä kuulostaa hidastettu tai nopeutettu soitto. Ruutuja voidaan soittaa järjestyksessä tai sekaisin. Orkesterinjohtajan pitää vaihtua välillä.

 c. Partituurista voi tehdä myös jotakin asiaa tai tapahtumasarjaa kuvaavan. Keksikää joku paikka, johon teette äänipartituurin tai valitkaa joku seuraavista: Etsikää kohtaus Pikku prinssi -kirjasta, hetki Linnanmäellä, öinen kaupunki- tai luontoretki, välitunnin äänet, aamutoimet, kummitustalo jne…