Opettajalle
Tämä materiaali käsittelee aiheita, jotka ovat monelle oppilaalle henkilökohtaisia. Kun käsittelet rasismia oppilaiden kanssa, kiinnitä erityistä huomiota ei-valkoisten oppilaiden turvallisuuteen. Ketään ei saa pyytää jakamaan omia kokemuksiaan rasismista. Myös tehtävissä, joissa oppilaita pyydetään reflektoimaan omia tai yhteiskunnan syrjiviä asenteita tai niiden alkuperää on erityisen tärkeää huomioida rodullistettujen ihmisten asema keskustelussa. Ketään ei saa altistaa syrjivälle puheelle tai toiminnalle opetustilanteissa.
Ennen harjoitusten tekemistä onkin hyvä pohtia, miten ne voidaan toteuttaa turvallisesti ja miten niiden herättämiä tunteita käsitellään nuorten kanssa.
Tutustu antirasismin periaatteisiin opetuksessa
Tutustu ja tunnista omia asenteitasi, uskomuksiasi ja toimintatapojasi. Monet tämän materiaalin aiheet liittyvät vahvasti siihen, miten ymmärrämme itsemme ja ympäröivän maailman.
Pohdi:
- Minkälaiset oletukset ohjaavat ajatteluasi?
- Minkälaisia käsityksiä sinulla on rasismista tai rodullistamisesta ja mistä käsitykset tulevat?
- Mistä asioista kaipaat lisää tietoa? Mistä voisit saada tarvitsemaasi tukea aiheiden käsittelyyn?
Voit aloittaa opetuksen antirasistisiin periaatteisiin tutustumisen Opettaja-lehden artikkelista “Opettajakin voi olla värisokea – rasismin kitkeminen kouluista vaatii työtä.” (Kirjoittajat Matias Manner ja Anna-Sofia Nieminen, julkaistu 17.6.2020).
Huomaa piilossa olevat asenteet ja kielenkäyttö
Tarkastele kielenkäyttöäsi. Ole tietoinen ajatuksiasi ja toimintaasi ohjaavista asenteista ja uskomuksista. Kielen kautta ylläpidetään normeja, mutta myös luodaan uutta. Normitietoisuus onkin hyvä työkalu asenteiden ja syrjinnän tunnistamisessa ja näkyväksi tekemisessä.
Pohdi:
- Minkälaista kieltä käytät puhuessasi rasismiin liittyvistä asioista? Voiko käyttämäsi kieli mahdollisesti loukata tai syrjiä henkilöitä, joiden kokemukset eroavat omista kokemuksistasi?
- Miten voisit huomioida kaikki nuoret ja käyttää normitietoisempaa kieltä puhuessasi rasismista ja rodullistamisesta?
- Miten voisit havainnollistaa normeja ja niiden vaikutuksia nuorille? Miten normeja voi purkaa?
Tee tilaa tunteiden käsittelylle
Ihmisoikeuskasvatukseen liittyy toiminnallisuus ja omien kokemusten peilaaminen. Osa tehtävistä voi nostaa pintaan vahvojakin tunteita tai vaikeita muistoja. Näiden käsittelyyn on myös olemassa ammattilaisia, eikä opettajan tarvitse osata käsitellä kaikkea. Tärkeintä on, että tunteet huomioidaan. Ole tietoinen omista kokemuksistasi ja tunteistasi.
Pohdi:
- Minkälaisien toimintatapojen avulla voit parhaiten käsitellä osallistujien tunteita?
- Mistä osallistujat voivat saada tarvittaessa tukea? Mistä sinä voit saada tukea?
Kokemusten jakaminen
Kaikkiin keskusteluihin osallistuminen ja näkemysten jakaminen on vapaaehtoista. Vaikka osallistujia ei tule pyytää jakamaan omia kokemuksiaan, valmistaudu silti siihen, että joku saattaa näin tehdä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että muilla on oikeus pyytää rajattomasti lisää tietoa henkilön kokemuksista.
Pohdi:
- Miten osallistujat voivat tuntea olonsa turvalliseksi?
- Minkälaisilla keinoilla osallistujat voivat pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan osallistumisen aikana? Miten osallistujat voivat halutessaan jättää osallistumatta teeman käsittelyyn?
Luottamus, turvallisempi tila ja yksityisyys
Luottamuksen syntymiseksi siitä on hyvä käydä keskustelua ryhmän kanssa. Osallistamalla ja yhteisten keskustelujen avulla on mahdollista luoda turvallisemman tilan sääntöjä, joihin kaikki voivat yhdessä sitoutua.
Pohdi itse tai ryhmän kanssa:
- Mitä tarkoittavat luottamus ja yksityisyys?
- Millainen on turvallinen tila kaikille osallistujille?
- Minkälaiset osallistavat menetelmät luovat osallistujalle turvallisen olon?
Purkaminen
Parhaimmillaan toiminnalliset harjoitukset ja keskustelut vaikeistakin aiheista vaikuttavat osallistujiin pitkällä aikavälillä ja auttavat heitä tunnistamaan ja sanoittamaan omia kokemuksiaan, tunteitaan ja oikeuksiaan. Onnistunut ja luottamuksellinen työskentely muiden kanssa jättää positiivisia ja voimauttavia tunnejälkiä. Vaikka uuden tiedon jakaminen, sen työstäminen ja siitä keskustelu on tärkeää, tehtävien purulle on yhtä tärkeää varata riittävästi aikaa. Purkamista voi tehdä yhdessä ryhmän kanssa tai antamalla ohjeistuksia yksityiseen työskentelyyn. Purkamisen tavoite on nimensä mukaisesti purkaa työskentelystä nousseita tunteita niin, että osallistuja voi jatkaa päiväänsä mahdollisimman toimintakykyisenä.
Pohdi:
- Minkälaisilla keinoilla voit tuoda yhteen ja purkaa tehtävistä nousseita ajatuksia, kokemuksia ja keskusteluja?
- Mitä konkreettisia työkaluja osallistujat saavat tehtävien avulla? Miten he voivat käyttää niitä arjessaan?
Huom! Vinkkejä turvallisen tilan luomiseen löydät myös Koulukinon Turvallisen tilan luominen elokuvan katsomis- ja purkamistilanteessa -ohjeesta. |