keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Taide aktivismin välineenä

Kansanvalta 2022. Greenlit Productions Oy.

Kansanvalta-elokuvan päähenkilö Laura Eklund Nhaga on löytänyt itselleen taiteesta, erityisesti lavarunoudesta, luontevan tavan yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Amnesty posti -lehdessä (5/2022) hän kertookin runonlausunnan ja kirjoittamisen olevan hänelle luonteva tapa muuttaa maailmaa.

Kansanvalta-elokuvassa tuodaan inspiroivalla tavalla esiin taiteen mahdollisuudet vaikuttamisessa, osallistumisessa ja aktivismissa. Toisaalta myös Kansanvalta-dokumenttielokuva itsessään on taideteos, joka osallistuu keskusteluun aktivismista ja antirasismista ja se voidaankin katsoa aktivismiteoksi.

Lavarunous

  1. Ota selvää, mitä lavarunoudella tarkoitetaan esim. lavarunoilija ja yhteisöpedagogi Juho Kuusen tekstin Lavarunous ja spoken word – mitä, kuka ja miten? (Lukukeskus) avulla.

  2. Ota selvää, kuka on elouvassakin mainittu Amanda Gorman. Tutustu myös Amanda Gormanin runoon The Hill We Climb ja sen suomennokseen Kukkula jolle kiipeämme (suomennos: Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi).

  3. Tee oma runovideo! Laadi oma runo ja tee siitä video. Voit joko esittää runon videolla lavarunouden tapaan tai voit tehdä runoa kuvittavan audiovisuaalisen teoksen. Vinkkejä ja ohjeita runovideon tekoo löytyy mm. Kulttuuriaitan menetelmäoppaasta Runovideo – Opas runovideopajaan.

Dokumenttielokuvan keinot

4. Tutustu dokumenttielokuvan keinoihin Koulukinon Diego Maradona -oppimateriaalin avulla. Vastaa sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaisia dokumenttielokuvan kerronnan keinoja Kansanvalta-elokuvassa on käytetty? Mainitse muutamia esimerkkejä näiden keinojen käyttämisestä.
  • Mitä dokumenttielokuvan moodia/moodeja Kansanvalta edustaa?
  • Miten näiden keinojen käyttö vaikuttaa elokuvan vastaanottoon ja tulkintaan? Voit esim. pohtia, miten elokuvan viesti muuttuisi, jos tekijä olisi valinnut vaikkapa korostetun dramaattisen ja vaikeuksia painottavan lähestymistavan.

5. Muistele minkälaisissa paikoissa Laura oli elokuvassa kuvattu esittämässä runoutta? Millaisia merkityksiä kuvauspaikan, kuvaustilanteen ja runojen sisällön yhdistelmistä syntyy? Millaisia ajatuksia runot ja niihin yhdistyvät kuvat sinussa herättivät? Minkä kuvauskohteen itse valitsisit oman kantaaottavan runon tai muun tekstin esittämiseen? Voitte myös toteuttaa pareittain tai pienissä ryhmissä kantaaottavan videon, jossa kiinnitätte huomiota kuvauspaikan ja tekstin sisällön luomaan yhteisvaikutelmaan.

Vinkki! Lisätietoa ja tehtäviä dokumenttielokuvasta Koulukinon Aktivisti -oppimateriaalissa.