keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

1. a) Mitä tunteita osaatte nimetä? Kirjatkaa pienissä ryhmissä parin-kolmen minuutin ajan, kuinka monta tunnetilaa keksitte (esim. ilo, viha, suru, kateus, pelko, rakkaus, inho, häpeä, hämmennys, onnellisuus, yllättyneisyys).

b) Keskustelkaa, mitkä ovat tunteita ja mitkä voisi luokitella kielteisiksi tunteiksi? Pohtikaa myös, ovatko kielteiset tunteet (esim. pelko, suru, suuttuminen, mustasukkaisuus) aina huono asia? 

2. a) Pohtikaa, mitä hyötyä tai iloa tunteista on. Mitä hyötyä on vaikkapa häpeästä tai syyllisyyden tunteesta? Millaista olisi elämä ilman tunteita? Miten tunnistatte omat tunteenne? Mikä tekee teidät esimerkiksi iloiseksi, surulliseksi tai vihaiseksi? Onko joitakin tunteita vaikea ilmentää? Miksi ja millaisissa tilanteissa tunteita on vaikea ilmaista? Miltä teistä tuntuu, kun näette ja kuulette jonkun nauravan tai itkevän? Miten tunteitaan voi hallita? Mistä huomaa toisen tunnetilan? Onko tilanteita, joissa olisi parasta olla näyttämättä omia tunteitaan? Millaisia iImeitä ja eleitä eri tunteisiin liittyy? Mihin tunteet vaikuttavat? Miten keho reagoi eri tunnetiloihin?

b) Tunnistatteko omat reaktionne? Kokeilkaapa esimerkiksi, miltä tuntuu ottaa vastaan kehuja!

c) Valitkaa joku seuraavista ns. perustunteista: ilo, suru, pelko, viha, inho, hämmästys. Jakaantukaa kahden-kolmen hengen ryhmiin. Lavastakaa tilanteita ja ottakaa valitsemaanne tunnetta ilmentäviä valokuvia toisistanne. Tulostakaa kuvat ja rakentakaa kollaasi A3- kokoiselle kartongille lehdestä leikkaamienne kuvien, omien tai muiden kirjoittamien runojen tms. kanssa.

Tai etsikää ilmeikkäät kuvat kahdesta henkilöstä, joiden välille kirjoitatte vuoropuhelun.

2. a) Keskustelkaa yhdessä, millaisia tunteita elokuvasta muistatte? Millaisiin elokuvan kohtauksiin ne liittyvät? Esimerkkejä: Lapset leikkivät yhdessä, Kaj on saanut peilinsirun silmäänsä, lapset ovat saaneet ruusut kukoistamaan, ryövärit ajavat Gerdaa takaa, ryövärityttö ja Gerda eroavat, Kai on kadonnut, lapin noita neuvoo Gerdaa, Lumikuningatar suutelee Kaita.

b) Esittäkää pienissä ryhmissä toisillenne pantomiimina kohtauksia elokuvasta. Toiset saavat esityksen loputtua arvata, mistä kohdasta esitys kertoi. Esimerkkejä elokuvan kohtauksista.

c) Oppilaat asettuvat saliin parijonoon. Leikin johtaja kuiskaa tai näyttää lapulta jonkin tunteen nimen, parille kerrallaan. Pari kulkee salin poikki osoittaen vartalollaan ja liikkumisellaan annettua tunnetta. Tunne-esimerkkejä: Ilo, pelko, suru, viha, hämmästys, rohkeus, onni, rakkaus, rauhallisuus, tuska. Luettelo erilaisista tunteista