Toiminnallisia tehtäviä S2
Taidetehtävä
Tutkitaan kuvia elokuvasta ja palautetaan mieleen elokuvan visuaalista maailmaa sekä talvisanastoa.
Oppilaat saavat A3-kokoisen paperin, jonka reunoihin kiinnitetään teipit. Oppilaat piirtävät liiduilla talvimaailmaisemaa, esimerkiksi mäkiä jonka päällä seisoo tykkylumen peittämiä mäntyjä ja kuusia (sanat: tykkylumi, mänty, kuusi). Opettaja voi näyttää oppilaille miltä tykkylumen peittämä mänty tai kuusi näyttää googlen kuvahaun avulla.
Oppilaat piirtävät valitsemansa elokuvan hahmon keskelle talvimaisemaa (esimerkiksi mörön, Muumipeikon tai Pikku Myyn). Oppilaat voivat myös piirtää esimerkiksi tähtiä ja kuun taivaalle. Lopuksi työ laveerataan vesiväreillä, esimerkiksi erilaisilla sinisen sävyillä, joka tuo työhön talviyön tunnelmaa. Maalauksen kuivuttua teipit irrotetaan reunoilta pois.
Osana tehtävää voidaan myös tutustua Tove Janssonin Muumilaaksokuvituksiin (kuvituksia löytää helpoiten googlen kuvahaun avulla hakusanoilla ”Tove Jansson maalaukset muumilaakso”). Oppilaiden kanssa voidaan myös tehdä retki Tampereen Muumimuseoon tai Helsingin taidemuseoon (HAM) tutustumaan Tove Janssonin tuotantoon.
Kuka olen-leikki
Opettaja kirjoittaa taululle elokuvassa esiintyneiden hahmojen nimiä (mörkö, Hemuli, Muumipappa, Muumimamma, Muumipappa, Pikku Myy, Tuutikki, Surku-koira, Nuuska Muikkunen ja Vilijonkka).
Oppilaiden keskuudesta valitaan yksi vapaaehtoinen joka menee hetkeksi luokan ulkopuolelle. Sillä välin oppilaat opettajan avulla keksivät kuka elokuvan hahmoista vapaaehtoinen leikisti on.
Vapaaehtoinen oppilas saapuu takaisin luokkaan ja yrittää erilaisten kysymysten avulla selvittää kuka elokuvan hahmoista hän on, esimerkiksi ”Onko mulla vihreät vaatteet?, ”Onko mulla päällä essu?”, ”Onko mulla häntä?” jne.
Harjoitellaan sellaisten kysymysten esittämistä, johon muut oppilaat voivat vastata kyllä tai ei.
Opettajan voi myös laittaa esille elokuvan hahmojen kuvat, jotka auttavat vapaaehtoista kysymään sopivia kysymyksiä ja muita oppilaita vastaamaan kysymykseen. Jos vapaaehtoisen on vaikea keksiä kysymystä, opettaja voi kuiskata hänelle sopivan kysymyksen tai kysymyksiä ja auttaa eteenpäin. Kun vapaaehtoinen on selvittänyt kuka hahmoista hän on, valitaan joukosta seuraava vapaaehtoinen joka pääsee arvuuttelemaan kuka hän on.