keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

a) Jakaantukaa ryhmiin siten, että jokainen ryhmä saa esiteltäväksi yhden elokuvan henkilön. Risto, Rauha, Nelli, Elvi, Lennart… Piirtäkää A 3-kokoiselle paperille henkilön kuva ja kirjoittakaa henkilön ympärille hänen ulkonäöstään vaatteistaan, harrastuksistaan, perheestään, jne. Lopuksi esitellään henkilöt muille ryhmille. Risto Räppääjä -kirjoista kannattaa myös etsiä täydennystä henkilötietoihin.

b) Millaisia perheitä elokuvassa oli? (Esim. Risto ja Rauha Räppääjä sekä Elvi, Herra Lindberg)

c) Keskustelkaa yhdessä, mikä on teidän mielestänne perhe? Miten perheen voisi määritellä? Millaisia perheitä teidän luokkalaisillanne on? Millaisia perheitä teidän talossanne tai naapurissanne asuu? Millaisia perheitä tiedätte olevan? Keitä perheeseen mielestänne kuuluu? Lasketaanko lemmikkieläimet perheenjäseniksi?

d) Minun perheeni. Kukin oppilas miettii jonkin ominaisuuden tai asian omasta perheestään, jota ei muiden oppilaiden perheessä arvele olevan ja kirjoittaa sen omalle paperilleen. Esim. lasten lukumäärä, vanhempien synnyinmaa, oma tai jonkin perheenjäsenen harrastus, perheen lemmikkieläinten lukumäärä… Kun kaikki ovat keksineet perheistään joitakin ominaisuuksia, luetellaan niitä vuorotellen. Jos kenenkään muun perheeseen sanottu ominaisuus ei sovi, luettelija saa pisteen. Jatketaan muutama kierros.

e) Erilaisia perheitä. Oppilaat kuljeskelevat ympäri liikuntasalia tai luokkaa musiikin soidessa. Musiikki keskeytetään ja opettajaa antaa yhden ohjeen perheen muodostamiseksi esim. Äiti, isä ja viisi lasta tai isä ja lapsi tai äiti, kaksi lasta ja kissa tai mummi, vaari ja koira. Oppilaiden täytyy muodostaa ohjeen mukainen ryhmä siten, että he kiiruhtavat seisomaan tiiviiksi ryhmäksi kädet toistensa ympärillä. Mahtuivatko kaikki ryhmiin? Kokeilkaa uudestaan uusilla ohjeilla.